초록 close

본 연구는 동양적 생활사상의 실천적 나타냄이라 할 수 신명체험과 신체를 인식체계의 주체로 삼고 있는 현상학 간의 비교철학적 논의를 기반으로, 춤 수행 중 겪게 되는 신명체험 현상의 내면적 세계의 본질과 구조를 수행자적 관점에서 탐색하려는데 그 목적을 두었다. 현상학적 방법이 신명체험의 원초성과 구조의 속성을 기술하고 그 의미를 범주화하기 위하여 사용되었으며, 세부적 연구문제는 다음과 같이 설정하였다: 1) 신명체험을 인식하고 해석하는 체험주체의 내면적 인식체계의 구조방식과 의미범주는 무엇인가? 2) 춤에서의 신명체험은 어떠한 의미체로 범주화되는가? 3) 신명체험 현상을 인식하고 해석하는 방법론적 틀로써 현상학적 접근의 가능성과 춤 교육적 의의는 무엇인가?다음의 사항들이 연구의 결과로서 명료화되었다.첫째, 우리가 의식하는 겸험의 근원과 의미를 규명하기 위한 접근방법으로서의 현상학적인 탐구는 춤 수행에서의 신명의 극적인 경지와 같은 생생함 등이 농축된 체험의 과정을 탐구하는 이론적 및 방법론적 토대를 제공할 수 있었다. 그것은 체험의 근원을 논리적, 객관적, 계량적 형태의 단정적이고 전제된 체계 혹은 선입관으로부터 배제하고 있는 그대로의 체험된 의식을 바탕으로 현상에 대한 탐구를 시작하는 것으로부터 출발한다.둘째, 수행체험자의 관점에서 볼 때, 춤에서의 신명의 본질은 시간과 공간의 차원에서 수행자의 신체 움직임의 역동적인 작용에 의하여 발생되는 특이한 체험으로 정의될 수 있었다. 따라서 춤에서의 신명경험은 세 가지 실존체의 체험의 지평 속에서 생생하게 체험되는 인식체계의 방식으로서 1) 체험적 시간성, 2) 체험적 공간성, 3) 체험적 신체성이라는 세 가지 해석범주로 특징지을 수 있었다. 이것들은 전통춤 수행자가 겪게 되는 신명의 순간상황에서 체득되는 춤 경험의 본질성과 구조를 이해하는 지평이자 척도라고 할 수 있었다. 셋째, 신명체험으로부터 끌어내 볼 수 있는 춤 교육적 의의는 춤 교육이 궁극적으로 수반하고 있는 ‘정의적(Affective)’ 영역에 놓여있다고 할 수 있다. 춤 교육이 지향하는 목적이나 목표가 단지 기술의 연마나 기교의 완성에 편중된 것이 아니라 한다면 바로 그것은 신명과 같은 체험의 영역으로부터 체득되는 체험적 세계의 터득(Knowing)과 수용(Appropriation)에 있다는 점이 부각될 수 있을 것이다. 구체적으로, 미적 성취, 자아의 인식, 몰입의 가경으로부터 전이되는 기량의 완숙함, 그리고 그것의 체득과정에 대한 과정적 성찰과 타자와의 공유 등이 그 중요성으로 부각될 수 있으며, 신명 체험의 상황과 국면을 기술하고 의미범주화 시키는 시도는 춤의 본질적 근원과 원초적 의미를 일깨우는 교육적 성찰작업이 될 수 있을 것이다.


ABSTRACT A Phenomenological Horizon of Shinmyung Experience in Traditional Korean Dance Ong, Young Shin(Paichai University) The purpose of this study was to articulate the essential characteristics and its components of Shinmyung experience in traditional Korean dance. The 'experiential description and analysis' method was used to collect and analyze 6 research participants' Shinmyung experience and to categorize their meaning from the phenomenological perspective. The following findings were articulated as the result of this study. First of all, The nature of dance is an experiential phenomenon happened in the dimension of time and space by bodily movement. From this perspective, second, the essential characteristics of Shinmyung experience in dance are consisted of the following three definitional factors: 1) lived time, 2) lived space, 3) live body. Those of components would be the tool for investigating the essential nature, structure, and meanings of Shinmyung experience in dance performance. Finally, the understanding of the meaning and value of fShinmyung experience in dance would be helpful for the educational context of dance among dancer, choreographer, and dance educator in terms of methodological dimension. Additionally, this study assured that the phenomenological approach would be proper methodological framework for researching the dance experience.


ABSTRACT A Phenomenological Horizon of Shinmyung Experience in Traditional Korean Dance Ong, Young Shin(Paichai University) The purpose of this study was to articulate the essential characteristics and its components of Shinmyung experience in traditional Korean dance. The 'experiential description and analysis' method was used to collect and analyze 6 research participants' Shinmyung experience and to categorize their meaning from the phenomenological perspective. The following findings were articulated as the result of this study. First of all, The nature of dance is an experiential phenomenon happened in the dimension of time and space by bodily movement. From this perspective, second, the essential characteristics of Shinmyung experience in dance are consisted of the following three definitional factors: 1) lived time, 2) lived space, 3) live body. Those of components would be the tool for investigating the essential nature, structure, and meanings of Shinmyung experience in dance performance. Finally, the understanding of the meaning and value of fShinmyung experience in dance would be helpful for the educational context of dance among dancer, choreographer, and dance educator in terms of methodological dimension. Additionally, this study assured that the phenomenological approach would be proper methodological framework for researching the dance experience.