초록 close

본 연구는 초등 초임교사가 교직생활에서 어떤 인식적정서적 경험을 하며, 그러한 경험을 통해 성장하고자 하는 전문적인 교사의 모습은 무엇인지 살펴봄으로써, 유능한 교사를 양성하기 위한 교육 프로그램은 물론 초임교사 지원체제에 대한 시사점을 얻는 데 목적이 있다. 이를 위해 경력 만3년 이하의 초등교사 6명과 심층면담을 실시하였다.본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등 초임교사는 아동과의 인격적인 관계나 가르치는 일에 국한하여 교직생활을 인식하고 있었으나, 실제 경험을 통해 다양한 교사의 역할, 곧 ‘권위의 필요성’이나 ‘학교 조직일원으로서의 역할’ 등에 대해서도 이해의 폭을 넓혀가고 있었다. 둘째, 초임교사들은 그들이 이전에 예상했던 아이들과의 관계나 가르치는 일에서의 어려움보다 미처 예상치 못한 행정적인 일과 학부모와의 관계 속에서 더 큰 어려움과 불만족을 느끼고 있었다. 마지막으로, 초임교사는 초등교사를 ‘쉽고 편안한 직업’으로 보는 사회적 인식에 대해 반박하며, 교육방법이나 마음가짐 측면에서 교직의 전문성을 언급했다. 한편 초임교사들은 교사의 전문적 성장을 위한 학교 차원의 공식비공식적 지원체제 없다는 것을 지적하였다.


This study focused on how novice elementary teachers perceive the teaching profession, how the teachers experience teaching emotionally, and how they perceive their professional growth in teaching. To investigate theses research questions, six novice elementary teachers, whose teaching experiences were less than three years, were interviewed in-depth. This study concluded that their perceptions on the teaching profession were very abstract and ideal, however the practical aspects were added to their perceptions as they experienced the school context. And the novice elementary teachers showed positive attitude toward their students and the matter of teaching, whereas they experienced difficulties and frustration due to excessive paperwork of administrative matters and the unexpected relationships with students' parents. Without having any support systems from the school site, the novice teachers had to attempt personal efforts by themselves, if they wanted to improve their teaching. This study implied that the teacher training institutions need to provide diverse curriculum which helps for the teachers to understand the practical aspects of the teaching. Providing in-site support systems for novice elementary teachers is critical since it is the first-step to become professional teachers.