초록 close

최근에 학교교육, 기업교육, 공공교육, 평생교육 등 교육의 전 부문에서 e-Leaning이 도입되어왔고, 빠른 속도로 그 영역이 확장되고 있다. 이러한 e-Learning의 증가는 정보통신 인프라 구축으로 인한 조직 및 개인의 접근성 향상, 웹 기반 교육을 통한 상호작용 등의 교육 효과에의 기대, 조직의 최신 이미지 유지 전략으로서의 웹 기반 환경 구축, 그리고 비용수익성이 있을 것이라는 기대 때문으로 보인다. 이 논문에서는 먼저 e-Learning 측정과 평가의 필요성을 논의하면서 e-Learning 측정과 평가의 준거를 탐구한다. 이 평가준거에 따른 지금까지의 e-Learning의 비용수익분석 또는 투자회수효과를 포함하는 평가연구의 면면을 확인하고 분석한다. 마지막으로 e-Learning과 평가의 미래를 논의해보고자 한다. 이 논문은 최근 국내외의 e-Learning 측정과 평가에 대한 문헌과 연구를 정리하여 시사점을 도출함으로써 e-Learning을 담당하는 실천가들과 평가 담당자들에게 이 분야의 이론적이고 실무적인 지식기반을 제공하는데 의의가 있다.


Recently e-Learning systems has been introduced the whole educational sectors including school education, college and university, corporate education, public sectors, and life-long education. The increase of e-Learning results from the organizational and individual accessibility improvement based on information communication and technology infrastructure, the expectation to educational effect of interactive web-based learning, the strategies to maintain the position of leading edge organization, and the expectation to be cost-effective. In this article, we discuss the needs of measuring and evaluating e-Learning programs and investigate the evaluation criteria for e-Learning. Then, we analyze the evaluation studies of e-Learning, internet-based learning, web-based learning, on-line education, cyber education, and network learning on the basis of four evaluation criteria(cost, quality, service, speed) suggested by Michael Hammer and Marc Rosenberg. After that, we discuss the future of e-Learning and evaluation. The goal of this article is to create the practical knowledge base for practitioners and evaluation specialists in the e-Learning field.