초록 close

본 연구의 목적은 초등수학에서 쓰기 활동의 적용이 개념의 이해 및 문장제 문제해결력과 수학적 의사소통의 쓰기 능력(개념 설명 쓰기 능력, 문제해결과정 쓰기 능력)에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해서 초등학교 4학년 2개 학급을 연구대상으로 선택하여 8주 동안 실험집단 학생들에게는 수학 수업의 마지막 정리 단계에서 쓰기 활동을 실시하였고 통제집단 학생들에게는 쓰기 활동을 실시하지 않았다. 그 결과, 수학적 개념 이해에 있어서 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 문장제 문제해결력에 있어서는 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 또한 사후 문장제 문제해결 검사를 통해서도 실험집단 학생들이 통제집단 학생들보다 훨씬 더 다양한 문제해결 전략을 시도하는 것을 볼 수 있었다. 또한 개념 설명 쓰기 능력에 있어서 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 수학 내용영역별(수와 연산, 측정, 도형 영역)로 개념 설명 쓰기 능력을 분석한 결과, 도형 영역에서는 개념 설명 쓰기 능력에 긍정적인 효과가 나타났다. 또한 문제해결과정 쓰기 능력에 있어서도 두 집단간에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다.


The purpose of this study is to examine the effects of application of writing activities in elementary mathematics on the understanding of mathematical concept, the problem solving ability and writing ability of mathematical communication(writing ability of concept explanation, writing ability of sentence problem-solving process). For this purpose, two classes of the 4th graders of an elementary school was selected. The experimental group was given writing activities at the final summary stage of mathematics class for 8 weeks, while the control group was not given any writing activities. As a result, first, there was no significant statistical difference between the experiment group and the control group in understanding of mathematical concept. Second, a significant difference was found between the experiment group and the control group in sentence problem-solving ability. In addition, it was found that students in experiment group tried more diverse strategies of solving problems in the sentence question sections after the test than those in the control group. Third, no significant difference was found between two groups in writing ability of concept explanation. However, as a result of analyzing the writing ability of concept explanation for each content of mathematics (number and operation, measurement, figure), positive point was found in writing ability of concept explanation in figure area. In addition, a significant difference was found between the control group and experiment group in writing ability of problem-solving process.