초록 close

The purpose of this study was to examine the relationships between the quality of kindergarten environment and parental involvement. The subjects were 17 kindergartens with high or low quality, 17 teachers working in the kindergarten, and 313 mothers sending their children to the kindergarten. The results of the study showed that the level of parental involvement in kindergarten varied with the quality of kindergarten environment. The higher the quality of the kindergarten environment, the higher the level of parental involvement. This trend is especially true in the phase of carrying out the parent education rather than in the phase of planning the parent education. Several practical implications for enhancing the relationships between home and school and suggestions for further study are suggested.


본 연구는 유아교육기관에서 이루어지는 부모참여 계획과 활동이 기관의 질적환경에 따라 차이가 있는지 살펴보는 데에 목적이 있다. 서울 및 경기 지역에 위치한 유치원 23곳 중 교육환경의 질적 수준이 높은 기관과 낮은 기관 17곳을 선정하여 이 기관에 재직하고 있는 교사 17명과 자녀를 보내고 있는 부모 313명을 연구대상으로 하였다. 연구결과를 요약하면 첫째, 가정과의 효율적인 연계를 위한 계획 수립 여부는 기관의 질과 관련이 적었으나 계획 수립의 효과에 대한 인식에서는 차이가 있었다. 둘째, 가정과의 연계를 위한 조직 및 지원방안은 기관의 질에 따라 차이가 있었다. 셋째, 가정과의 연계활동도 기관의 질에 따라 차이가 있어 질이 높은 기관이 더 다양하고 반응적인 양질의 활동을 실시하는 것으로 나타났다. 넷째, 가정이 기관을 지원하는 것에도 기관의 질에 따라 차이가 있어, 질이 높은 기관에 다니는 부모가 더 많은 정보를 제공하고 그 효과도 높게 인식하고 있었다. 다섯째, 질이 높은 기관에 다닌는 부모와 교사가 서로에게 반응적이고 따뜻한 상호작용을 한다고 인식하고 있었다.