초록 close

본 연구는 제7차 재량활동이 국가수준, 지역수준, 학교수준에서 그 의도를 어떻게 파악편성하고 있는지를 문헌을 중심으로 살펴보고, 학교현장(교사수준)에서 시행되는 재량활동 교육과정의 실태조사를 통해 편성의도와의 차이에 대한 문제점을 지적함으로써 보다 효율적인 재량활동 교육과정을 운영할 수 있는 방안을 모색해 보는 데 목적을 두고 있다.본 연구의 결과에 의하면 현행 재량활동 교육과정은 상급기관의 교육과정 편성지침은 반영하고 있으나 ‘재량활동 교육과정의 편성의도 및 취지’와 비교하여 볼 때, ‘재량활동’이 포함하고 있는 함의는 충분히 반영하고 있지 못하다. 진정한 재량활동 교육과정이라면 국가수준에서의 개입이 최소화되고 재량활동의 본 취지대로 단위 학교, 학생, 교사의 자율성을 최대한 보장해 줄 수 있는 제도가 뒷받침되어야 할 것이다. 이를 위해서는 현재의 교육과정 편제상 교과, 재량활동, 특별활동 교육과정으로 되어 있는 체제를, 교과 교육과정과 특별활동 교육과정과의 통합적 교육과정으로서의 2원 체제로 다시 환원하여야 할 지에 대한 근본적인 논의가 필요하다. 이를 위해서는 교육이 추구하고자하는 인간상의 검토, 교육과정의 관점 및 철학적 수준의 검토가 필요하다고 본다.


The purpose of this study was to identify discrepancies and similarities in terms of intentions of discretionary activity curricula at various decision-making levels: the national, district, school, and teacher's levels. This study also intented to study teacher's perceived concerns and practices on discretionary activity curriculum he/she engaged in. Documents including the 7th amended national curriculum and documents including papers, policies, reports which the districts delivered to schools were analyzed. Also teachers and school personnels were interviewed regarding their perception on discretionary activity curriculum. Discretionary activity curriculum at the district and school levels reflected the intentions of the national level in most cases. But school's autonomy and teacher's discretion were not effectively guaranteed nor implemented. Programs implemented in various schools did not show any diversities even though locations of schools and their composition of populations were various. It means that real intetions of discretionary activity curriculum were not realized at school and teacher's levels. Teacher's perceptions on discretionary activity curriculum was not positive either. They even did not perceive any differences between discretionary activity curriculum and extra-curricular activities. They also stated that they did not excercise autonomy nor their own discretion in planning discretionary activity curriculum. Teachers reported that so many top-down directions from disctricts were ordered and principals and school staffs desired to have teachers follow them as directed.