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온라인서비스제공자의 저작권 침해책임은 저작권자와 온라인서비스제공자간에 논란이 첨예하게 대립되는 분야이다. 곧 저작권자들은 저작물이 적절하게 보호되지 않는다면, 새로운 저작물을 창작할 동기를 가지지 않게 된다. 이에 반하여 저작권자는 인터넷상의 저작권 침해에 대하여 온라인서비스제공자에게 책임을 강력하게 부과하는 것을 희망한다. 이러한 문제를 독일은 이미 입법적으로 해결을 도모하였다. 즉 1997년 8월 1일부터 시행되고 있는 이른바 멀티미디어법(Multimediagesetz)을 제정하여 여기에 또한 독일 연방정보통신서비스법(IuKDG)과 미디어서비스에 관한 연방조약(MDStV)을 제정하여 통신서비스의 제공과 그것의 이용에 있어 통일적인 개괄적 규정을 마련하였다. 본 논문에서는 이러한 독일의 입법과 우리나라의 저작권보호와 최근 저작권법 개정에 논의하고자 한다.


In general terms, copyright provides an author with a tool to protect a work from being taken, used, and exploited by others without permission. The owner of a copyrighted work has the exclusive right to reproduce it, prepare derivative works based upon it, distribute copies by sale or other transfer of ownership, perform and display it publicly, and authorize others to do so. The refrigerator company will simply have one less item of merchandise to sell and a loss reflected by the refrigerator's price. The software company, however, will suddenly be faced with the prospect of a market flooded with exact copies of its product - sold or given away by another. Without the ability to prevent unauthorized copying, sale, and distribution of its product, the software company will not be able to survive. This research was carried out for the purpose of 1) promoting the rational mediation method of interests relations between the parties by clearing up the concept of digital contents and catching hold of the structure of legal relations connected with the circulation of digital contents, and 2) gripping clearly the liabilities of online service providers.