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주광잠은 중국에서 ‘미학의 개척자’로 존경받는다. 그의 업적은 대부분 중국과 서양의 미학을 가교한 데에 있다. 그러나 사실 그의 《시론》에는 중국민족 특유의 시학 가치가 농후하게 배어있다. 그의 《시론》은 중국 전통의 의경 이론을 현대 시학의 범주로 이끌어 내었던 것이다. 그는 미학이론상에서 왕국유의 ‘無功利’ 미학관을 심화 확대 시켰다. 또한 미학 가치상에는 인생의 예술화, 예술의 인생화 관점을 제기하였으며, 의경 이론상에서는 ‘直覺說’을 도용해 의경 이론을 해석하고 언어 형식의 요소를 분석함으로써, 전통적인 의경 이론을 현대 언어 형식으로 전환 시켰던 것이다.


Zhu Guang-qian(朱光) is honoured as " the aesthstic old man ", however, it is embarrassing that we look him as one of intermediary between Chinese and Western aesthetics. In fact, his " Theory of Poem " is the place where have originality of the national characters even more . The modern aesthstic meaning and poem theory value of Zhu Guang-qians  Theory of Poem  is that he re-read China traditional artistic conception theory following Wang Guo-wei(王)closely, expand and deepen Wang Guo-weis utility aesthstic view, study relation of life in terms of literature and art, He puts forward the people's biochemical values of art in life, and he re-read the China traditional artistic conception by intuition, furthermore, he construct a modern system of Theory of Poem.


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Theory of Poem, Aesthstic idea, Humane value, The modern form change of traditional artistic conception, Methodology, 詩論, 美學理論, 詩學價値