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이 논문의 목적은 최근에 교육공학 분야의 이론과 실제에서 교육공학의 학문적 정체성, 응용과학으로서 교육공학의 가치, 교육공학에서의 간학문성의 중요성, 소프트테크놀로지의 활용상의 문제, 하드테크놀로지의 활용상의 문제, 그리고 교수매체의 효과성 등의 이슈를 논의하는데 있다. 첫째로, 교육공학의 학문적 정체성에 대해서는 타학문이론의 무분별한 도입문제, 연구주제가 학습이론과 학습 환경에 치중하는 문제, 교육공학 분야 고유의 연구방법의 필요성의 논의된다. 둘째로, 응용과학으로서 교육공학의 어려움에 대해서는 교육실제의 문제를 풀기위해 여러 학문의 지식체계의 도입함으로써 발생하는 혼란과 이해의 어려움, 철학적 패러다임적인 상충의 문제가 노정된다. 셋째로, 교육공학의 간학문성에 대해서 논쟁은 있지만 간학문성 자체가 가진 긍정적인 의미와 학제간의 연계를 위한 체제적 사고를 논의한다. 넷째로, 교육공학의 소프트테크놀로지와 하드테크놀로지에 대하여 여러 비판과 논쟁이 있지만 이 문제는 연성체제이론과 경성체제이론 등 체제과학의 입장에서 ID/ISD의 활용을 설명하고, 이러닝을 활성화하기 위한 소프트테크놀로지와 하드테크놀로지의 조화를 논의한다. 다섯째로, 1차와 2차의 논쟁을 통한 교수매체의 효과성 쟁점을 정리한다. 결론적으로, 우리는 교육공학의 이론과 실제를 상황에 적합한 연구와 개발을 통하여 계속적으로 발전시켜야 한다.


The goal of this article is to discuss the recent and critical issues of theory and practice in the educational technology field. The issues included here are the academic identity of educational technology, the value of educational technology as an applied science, the importance interdisciplinary approach in educational technology, and the application issues of soft and hard technology in educational technology. First, the academic identity of educational technology deals with indiscreet introduction of theories of other disciplines, research topic focused on learning theories and learning environment, and the necessity of research methodology peculiar to educational technology. Second, the difficulty of educational technology as an applied science covers the confusion and misunderstanding and the conflict between philosophies and paradigms by introducing several disciplinary knowledge schemes in order to solve the problems of educational practice. Third, in terms of interdisciplinarity educational technologists discuss the systems thinking for the purpose of linking various aspects of disciplines. Forth, using soft and hard technology issue deals with instructional design and instructional systems development in terms of systems science including soft system theory(SST), hard systems theory(HST) and addresses the harmony of soft and hard technology for enhancing e-Learning. Fifth, we discuss the effectiveness of instructional media via 1st and 2nd disputes among Clark, Kulik, and Kozma. In conclusion, we need to develop continuously the theory and practice through situated research and development.