초록 close

본 연구는 발도르프 유아교육의 교수·학습 방법의 기초가 되는 교육원리인 모방, 본보기, 리듬 그리고 질서에 대한 것을 설명하고 이를 고찰하고자 한다. 아울러 정신과학적 측면에서 본 인간론과 발달론을 설명하여 발도르프 교육철학의 이해를 돕고자 하였다. 이는 한국유아교육 현장에서 지향하고 있는 학습위주의 교육에 대한 비판적인 시각과 함께 인간 삶에서 본질적으로 영향을 미치고 있는 교육원리를 조명하여 이에 대한 교육의 의미를 강조하고자 한 것이다. 아울러 교육철학이 발달론과 교육원리를 통해 상호 유기적 관계 속에서 현장에 도입되고 있는 발도르프 유아교육론에 대한 소개이기도 하다.


This study explores method of teaching and leraning by Waldorfeducation. There are imitation, modell, rhythm and order as educationprinciple with base on educationphilosophie. The Waldorfkindergarten is concepted by Rudolf Steiner (1816-1925). His conception is based on anthroposophy and develepomenttheorie. Anthroposophy covers nearly all the fields as kindergarten, school, natural science, medicine, agriculture, economics, architecture, art. etc. He considers of development as seveal-year rhythm. The first Phase is during 7 year. The children learn at this phase through imitation and modell. Will is the important for this age. The second Phase is from 7-14age. During seond Phase learn the childern how to do Feeling. The third Phase begins since 14 until 21. The children at this Phase learn how to do thinking. Aim of waldorfeducation is harmonie from body, mind, spritis, with them whole child. Waldorfeducation is introduced in Korea since 1995 by books, study, symposium, etc.