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유가와 도가는 음악을 ‘도(道)’의 존재를 미적으로 표현한 것으로 보지만, 도를 어떻게 조망하는가의 입장에 있어서 유가는 보다 인간주의적인 관점을, 도가는 자연주의적인 관점을 취한다. 본고는 각 입장에서 바라보는 도의 관점 및 예술과 음악의 관점을 정리하였다. 유가의 음악관은 본질적으로 도덕적 감화를 중시하는 것으로서 ‘옳은’ 음악의 사용을 통한 백성의 교화를 강조한다. 반면에 도가의 음악관은 음악 자체보다는 물(物)과 아(我)의 구분이 없는 ‘망아(忘我)’의 경지를 강조함으로써 음악을 통한 심미적 체험을 강조하였으며 예술음악이 득도의 경지에 이르는 효과적 수단이 될 수 있음을 인정하였다. 요약하면, 유가는 이론적이고 윤리적인 음악관을, 도가는 직관적이고 심미적 체험을 중시하는 음악관을 가지고 있다.


This study looked into the Chinese philosophy of music focusing on Confucianism and Taoism. Music education in Confucianism is indispensible with rites as a way to humaneness(ren). Taoism emphasizes aesthetic experiences through "great music" as getting the way(tao). Confucianism and Taoism agree that music is reflection of tao. In viewing tao, however, Confucianism takes humanistic perspectives, while Taoism naturalistic. This paper researched the definitions of tao in both perspectives that follow the views in art and music. This study showed that the understanding of and perceptiveness to music of Chinese philosophers was not behind the western ones. Music in Confucianism stressed the moral influences on people through the "right" kind of music. Taoism, in contrast, emphasizes the state of "forgetting oneself" through the oneness of objects and subjects, focusing on the aesthetic experiences through music. Taoism, however, do not acknowledge the distinction between art music and natural sounds but it does recognize the art music as an efficient tool to get tao. In sum Confucianism gives weight in logical and ethical aspects of music, but Taoism in intuitional and naturalistic ones.