초록 close

본 논문은 서사교육론의 시각을 소개하고, 이야기가 수업 장에서의 활용되는 측면에 대한 일반적인 고찰과 「로빈슨 크루소」에 대한 수업 활동 분석을 양 축으로 해서, 초등학교 국어 교실에서 이야기 텍스트 다루기에 대해서 고찰한 것이다. 이야기는 교육적으로 매우 중요하고, 그 효용 또한 증가하고 있지만, 점점 상업적인 방식으로 활용되기 때문에 이야기 교육에서는 단지 읽고 쓰는 능력이 아니라 비판적으로 읽고 쓰는 능력이 더욱 요구된다. 이야기가 문학적인 목적으로 교육 활동의 장에서 활용될 때는 문학이론의 강조, 학습자의 발달적인 맥락의 고려, 갈래론을 감안한 문학능력의 발달 등이 고려된다. 그리고, 이야기의 수용은 상호텍스트성의 과정을 거치기 때문에 학생들은 이야기의 수용에서 수업의 장에서 교사나 미디어 갈래의 영향을 받으면서 이야기에 대한 의미를 형성해 가게 된다. 소설인 로빈슨 크루소는 정전(正專)이고, 교육적으로 중요한 텍스트이다. 이것은 제국주의 정체성에 기여할 가능성이 없는 것은 아니지만, 정전인 만큼 풍부한 교육적 함의를 갖고 있다. 본고가 관찰 분석한 수업에서는 이 작품은 더욱 쉽게 각색, 요약해서 제시되고 있다. 구체적인 수업의 장면에서 교사는 다음과 같은 특성을 보여주었다. 첫째, 교사는 오류에 대해서 관대하였는데, 이 점이 수업 활동을 활기있는 것으로 만들었다. 둘째, 교사의 갈래에 대한 의식은 미약했고, 그것은 수업의 목표 의식을 흐리게 만든 측면이 있었다. 셋째, 학생들의 매체 갈래로 인한 갈래 의식의 뒤얽힘이 문제가 되고 있는 바, 교사는 매체 장르에 대한 연구가 필요하다. 넷째, 문제 풀이 활동은 문학적 능력을 신장시키는 큰 도움을 주지는 못했다.


This paper investigates the methods and contexts of treating the narrative text in the language and art class of the elementary school. The purpose of this study is to introduce the theory of narrative education and to analyse treating the narrative text in the elementary class. The narrative text is very useful in various educational contexts and purposes. Recent gradual increase of utilization of the narrative text as a 'contents' in commercial purpose needs 'critical literacy' of learners rather than mere 'literacy'. As the narrative text is two fold educational formation, treating the narrative text in the field of educational activity need so careful consideration. There are various appearances of the narrative text in the field of educational activity. The novel Robinson Crusoe is a canon as well as a educationally important text. It is not free from a probability of imperial identity, but it is wealthy of educational capability. "Robinson Crusoe", the educational medium that we have observed is reduced and transformed the original novel. In aspects of concrete class, the teacher of our class shows the following educational characteristics. Firstly, the teacher's generous attitude promotes learner's animation greatly. Secondly, teacher's feeble conscience of genre weakens aim conscience of the class. Thirdly, problem solving activity has not so large a influence on the learners to promote of literary ability.