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제7차 수학과 교육과정에서의 교과지식, 즉 수학 지식 선정의 문제는 다양한 측면에서 복합적으로 평가될 수 있다. 본고에서는 제7차 수학과 교육과정에서 선정한 교과지식의 양적 적절성, 제7차 수학과 교육과정과 외국의 수학과 교육과정에서 선정한 교과지식의 상호 비교를 중심으로, 제7차 수학과 교육과정에서의 교과지식 선정의 문제를 살펴보고자 하였다. 외국 교육과정과의 비교 결과, 우리 나라와 외국의 수학과 교육과정에서 공통으로 추구하는 기본 방향은, 공학적 도구의 활용 강조, 수학 지식의 적용 강조, 수학의 실용성 강조, 학습자의 흥미와 활동성 강조, 문제해결의 강조, 다양한 선택과목의 설정 등으로 요약될 수 있었다. 그러나 교육과정에서 다루고 있는 교과지식을 살펴보면, 특정 주제를 다루는 양이나 범위, 학년 수준에는 상당히 많은 차이가 있음을 알 수 있었다. 전반적으로 우리 나라의 교육과정이 미국, 일본, 영국의 교육과정보다 더 많은 주제를 더 빨리 도입하여 더 높은 수준까지 다루고 있는 것으로 나타났는데, 이러한 특징은 대수, 해석, 기하 영역에서 분명하게 나타났다.


The issue of selection of subject matter(that is, mathematics knowledge) in the 7th Mathematics-Curriculum can be evaluated in the various respects. In this paper, we consider the issue of selection of subject matter in the 7th Mathematics-Curriculum focused on the quantitative properness of the mathematics knowledge and inter- comparison of the 7th Mathematics-Curriculum and the other nation's Mathematics-Curriculum(that is, England, Japan, USA). As a result of comparative study with foreign school curriculum, the common directions between Korean math curriculum and foreign cases are discovered as follows: the emphasis of the utilization of technological instruments, applying of mathematical knowledge, utility of math, interests and activity of learners, problem solving, setting up the various selective subjects. But when we consider the subject knowledge in school curriculum, there is a big difference in the quantity and extent dealing a certain theme and the academic level of each grade. Generally, in the case of Korean school curriculum, more themes are introduced faster and treated up to the more higher levels. Such a trend is reflected more vividly in the domain of numbers, analysis and geometry.