초록 close

본 연구는 사회과 지리교육내용의 구성에 있어 학습자 적합성을 제고하고자 하는 데 목적이 있다. 본 연구에서는 지역화 원리의 교육적인 의의에 따라 사회과 지리영역에서의 지역을 재개념화하고자 하였다. 즉 아동들에게 적합성과 맥락성을 가지기 위한 지역의 규모와 성격을 아동들이 지각할 수 있고, 체험할 수 있으며, 개인적인 의미를 형성할 수 있는 구체성을 가진 규모인 장소로 보았다. 다음으로 장소의 의미를 고찰하고, 장소는 아동들의 일상생활 속에서 자실적(自實的) 지리 지식이 형성되는 맥락이자, 아동들의 지각을 통한 지리적 인식의 단위이며, 지리적 자아 형성의 토대로서 중요한 지리교육적 의미를 가진다는 점을 제시하였다. 이를 토대로 교육내용 구성원리로서의 지역화와, 지리영역의 주요한 학습대상인 지역을 초등학교 아동들의 경험과 이해의 수준을 고려하여 적극적으로 재해석하고, 지역 이해로 나아가기 위한 단초로서 장소를 중심으로 한 내용구성을 제안하였다.장소 중심의 지리교육내용 구성원리는 다음의 네 가지로 구안하였다. 첫째, 지리교육내용은 아동의 생활세계에 근거하여 선정되어야 한다. 둘째, 아동의 사적 지리로부터 순차적으로 조직되어야 한다. 셋째, 장소 체험과 범례적 장소의 학습을 강조하여야 한다. 넷째, 장소감을 형성할 수 있도록 구성되어야 한다.


The purpose of this study is to enhance the learners? relevance in organizing the geography contents in social studies education. In this study, I have tried to re-conceptualize the concept of region in geography domain of social studies education in accordance with the educational implications of the regionalization principle. In short, I have considered it as a place that learners can perceive the size and characteristics of the region which has the relevance and interconnections to learners, and a specific size of place that learners can experience and form individual meaning. Thereafter, I have considered the meaning of place, and suggested that a place has an important geography educational meaning as a vein of authentic geographical knowledge formed in children?s daily lives, a unit of geographical awareness through children?s perception and a foundation of geographical self-formation. Based on the foregoing, I have re-interpreted the meaning of place, a primary study subject of regionalization and an organizational principle of the geographic contents, positively, considering elementary school learners? experience and their level of understanding, leading to suggest a new place-based organization of contents as a beginning of grasping the meaning of the region.When it comes to the organizational principle of the place-based geography contents, I have four basic principles as follows. Firstly, the contents of geography education should be selected by the basis of children?s life-world. Secondly, the contents should be organized progressively from children?s private geography. Thirdly, we have to emphasize the lived-experience of place and the exemplar place study. Fourthly, the geographic contents should be organized for children to form the sense of place.