초록 close

본 연구에서는 한국 무용의 돋음체 밸런스 동작 시 호흡훈련이 하지에 미치는 영향을 알아내는데 그 목적이 있다. 지지 다리의 힙과 무릎 각도 변화는 훈련 전후에 유의한 차이가 나타났으나, 발목 각도는 차이 나타나지 않았다. 이는 힙과 무릎은 호흡 훈련 후 상체의 움직임의 변화에 의한 하지의 영향으로 척추의 신전과 앞쪽으로 몸통 기울러짐에 의한 힙의 굴곡과 밸런스 동작 시 지지 발의 뒤꿈치를 들 때의 추진력을 위한 무릎의 신전과 굴곡의 변화가 큰 것으로 사료된다. 또한 지지다리의 힙과 무릎 관절에 작용하는 모멘트는 훈련 전후 유의한 차이는 나타나지 않았으나, 훈련 후 증가된 것으로 나타났다. 그러나 발목관절에서 모멘트의 감소는 훈련 전후 유의한 차이가 나타났다. 발목관절에서 모멘트의 감소는 호흡 훈련에 의한 올바른 신체 정렬로 적절한 근육의 작용에 도움이 된 것으로 사료된다. 전통적으로 한국 춤의 훈련법은 발레나 현대무용같이 특별한 근육의 근력이나 지구력 향상을 위한 과학적인 훈련법이 제시되지는 않고 있지만 오랫동안 내려온 호흡에 의한 한국 춤의 훈련법 역시 춤에 필요한 근육의 작용의 협응성을 향상 시키는 것으로 나타났다.


The purpose of this study was to determine the relationship between movements of lower extremities and breathing during the 'Dodumche' step movement. The results of this study can be summarized as follows; There were no some significant differences of supporting leg hip and knee angle before and after the basis breathing training. But no significant differences of ankle angle the supporting leg. There were no significant differences of the moment acting upon the supporting leg hip before and after the training, but the moment increased after the training. There were no significant differences of the moment acting upon the supporting leg joint before and after the training, but its resistance improved after the training. It was found that the moment acting upon the supporting leg ankle decreased significantly after the basis breathing training. Traditionally, the Korean dance training instructions do not suggest any scientific training methods for muscular or endurance improvement, unlike ballet or modern dance, but it was confirmed through this study that the time-honored breathing training for Korean dance helps to improve the muscular coordination required for the dance.