초록 close

고대 유적과 깨끗한 자연환경, 그리고 관광객을 위한 최적의 입지 조건등 천혜의 관광자원을 보유하고 있는 크로아티아는 1980년대까지만 해도 유럽내에서 관광대국의 자리를 차지했었다. 하지만, 1991년부터 시작된 내전의 여파로 인해 크로아티아는 한 동안 관광 산업의 파괴와 피폐 그리고 이에 따른 관광객의 감소를 겪어야만 했었다. 그러나 2000년 이후로 들어와 크로아티아 관광 산업은 다시 활발함을 되찾고 있으며, 관광 대국으로서의 위치를 자리매김해 가고 있다. 본 글에선 21세기 새로운 관광 지역으로 부상하고 있는 중동부유럽의 여러 국가들 중 크로아티아 관광 산업의 특징과 그 내용을 소개하고자 했다. 특히 본 논문에선 크로아티아 관광 산업의 현황과 세계 관광 산업 속에서 크로아티아 위치를 살펴보고, 이를 토대로 그 주요 특징들을 환경 친화적 요소, 자연, 지리적 요소, 고대 문화와 민속유산, 전통 축제와 요리등 크게 4가지 요소로 나누어 설명하고자 했다.


Croatia(Hrvatska) is a country in South-Eastern Europe which has population of about 4,390,000(2002), and territory of 87,677 square kilometers. Croatia, after having made a declaration of Independence from the Socialist Yugoslavia(SFRJ: Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija) on Jun 1991, had experience in Civil' War for about 4 years. As a result of the war, Croatia, which won the third place in obtaining of tourist foreign money in 1980's in Europe, had to undergo a trial for a long time. But, since 2000, the Croatia's tourist industry has been restoring again, and is able to occupy the important position in world tourist industry. In this study, I will introduce the present situation and the keynote of the tourist industry in Croatia. In Chapter II, I will study how Croatia's tourist industry has developed and to what extent it is placed in the World. This will be the bases of discussion in Chapters III. In Chapters III, I will analyze the keynote of the tourist industry in Croatia. In this Chapter in particular, I will study four keynotes of the tourist industry in Croatia and they are environment's friendship, nature and geography, ancient culture and folk-customs, and traditional festival and food. Finally in Chapter IV, I will summarize the present situation and the keynote of the tourist industry in Croatia, and present a view.