초록 close

본 연구에서는 판매 및 배송 업무 제휴 기업들을 위한 유사상품 발견 알고리즘을 제시하고자 한다. 제휴 기업들 간에는 제품 분류표를 공유해야 하며 해당 기업들 간 상호 교환 판매가 가능한 제품 정보를 정의해야 한다. 본 연구에서 제시되는 알고리즘의 주요한 아이디어는 제휴 기업들이 보유한 제품들에 대한 동일한 분류 수준에 속해 있는 제품들의 사양 값들에 대해 취합된 효용 가치의 범위를 계산하고 그 제품들의 효용 범위에 근거하여 유사한 상품들을 발견해 내는 것이다. 본 알고리즘의 활용 가능성 검증을 위해 사용자 만족도 실험을 실행하고 그 결과를 제시하였다. 전통적인 유사성 발견 방법론인 거리 척도에 기반을 둔 추천 알고리 즘의 결과와 사용자 만족도의 차이를 비교하였다. 본 실험을 통해 제시된 알고리즘이 구매자의 거주지와 수령자의 거주지가 상이하고 구매자가 제품 사양의 중요도에 대해 자신만의 불완전 정보를 보유하고 있을 때 유사상품 추천을 위한 하나의 솔루션으로 활용될 수 있다는 결과를 확인하였다.


In this paper, we present a similar product finding algorithm for the cooperative business companies that share the product taxonomy table and have exchangeable products information. The main idea of the proposed algorithm is to compute the aggregated utility ranges over specification values of products in the same product class of the companies and find similar ones between the products. Experimental results from a laboratory application are provided in terms of user satisfaction rates. Their comparative implications with a distance measure-based recommendation algorithm are suggested. The experiment confirmed that our algorithm could be used as a solution for similar product recommendation when a buyer’s residence site was different from a receiver’s one and the buyer had his/her own incomplete information about the weights of product specifications.