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>본 연구는 일반학교 특수학급에 재학 중인 정신지체아들이 특수학교에 재학 중인 정신지체아들에 비해 형성하고 있는 사회관계망의 구조적 특징과 기능적 특성을 밝히기 위해 수행되었다. 연구대상은 대구 및 경북지역에 위치한 일반학교 특수학급과 특수학교에 재학 중인 생활연령 9~13.8세인 정신지체아 49명이었다. 이들 중 일반학교 특수학급에 재학 중인 정신지체아는 26명이며, 특수학교에 재학 중인 정신지체아는 23명이었다.대상아동의 사회관계망 크기와 사회관계망 구성원의 지지에 대한 인식 정도를 조사한 척도는 Hough(1986)가 개발한 Social Network Interview 그리고 Tracy와 Whittaker(1990)가 고안한 Social Network Map를 번안하고 재구성하여 사용하였다.전체 사회관계망의 크기에 있어서는 특수학급에 재학 중인 정신지체아들이 특수학교에 재학 중인 정신지체아들과 비슷한 수준인 것으로 나타났다. 그리고 전체 사회관계망에서 영역별 사회관계망의 비율에서 가족 영역은 집단 간 차이가 없었으나 친구 영역에서는 특수학급에 재학 중인 정신지체아들이 특수학교에 재학 중인 정신지체아들보다 오히려 더 낮게 나타났다. 사회관계망 구성원의 지지에 대한 인식 정도에서는 전체 사회관계망의 구성원 지지에 대해서는 집단 간 인식의 차이가 없었으나, 가족 구성원의 지지에 대해서는 특수학급에 재학 중인 정신지체아들이 특수학교에 재학 중인 정신지체아들보다 더 높게 인식했으며, 친구 구성원의 지지에 대해서는 특수학급에 재학 중인 정신지체아들이 더 낮게 인식하고 있는 것으로 나타났다.


The study was performed to reveal structured characteristics and functional characteristics of social network which are formed by children with mental retardation who are in special classes in comparison with children with mental retardation who are in special schools. The subjects of this study are 49 children with mental retardation who are in special classes and special schools, in Daegu City and Kyeongbuk, who are CA 9~13.8. Out of them, 26 are in special classes, 23 are in special schools. The instrument of this study adapted Social Network Interview developed by Hough(1986), and Social Network Map developed by Tracy and Whittaker(1990). The results of this study were as follows; First, in total size of social network, the findings showed that there were equal levels between children with mental retardation who in special classes and special schools. In total social network, in rate of social network by domain, the findings showed that there were no difference between groups in family domain, while there were of low level in children with mental retardation who in special classes in comparison with children with mental retardation who in special schools. Second, in total social network member' support, the findings showed that there were no difference between groups, while in family member' support, there were of high level in children with mental retardation who in special classes in comparison with children mental retardation who in special schools. In friend' support, the findings showed that there were of low level in children with mental retardation who in special classes in comparison with children with mental retardation who in special schools.