초록 close

이 연구의 목적은 전통적인 유교 윤리가 국민 국가의 전체주의 윤리로 변형되는 문제점을 비판적으로 고찰하는 것이다. 이 연구는 특히 박종홍의 유교 윤리를 중심으로 한다. 그의 유교 윤리는 다음과 같은 특징이 있다. 첫째, 어린 시절 전통적인 유교의 세계관과 가치관은 그의 윤리관에 깊은 영향을 미쳤으며, 그는 평생 내면화된 유교 윤리를 지니게 되었다. 특히 중용사상을 바탕으로 한 경(敬) 윤리는 그의 윤리관의 핵심이었다. 둘째, 일제 강점기 그는 일본인 학자들에게 서양철학을 배우면서 전통적인 유교에 대해 근대적인 해석을 시도하였다. ‘중’(中)의 변증법이 그 대표적인 경우며, 유교 고전들 가운데 ꡔ中庸ꡕ을 가장 중시하였다. 셋째, 해방 이후 1960년대 중반까지 재해석한 유교 윤리를 창조적인 논리로 해명하기 위해 ꡔ中庸ꡕ과 ꡔ周易ꡕ의 논리에 주목하였다. 넷째, 1960년대 중반부터 1970년대 중반까지 약 10년간 근대적으로 변형시킨 유교 윤리를 박정희의 영구집권을 정당화하고 독재를 옹호하는 전체주의의 지배 이념아래 복속시켰다. 근대적으로 변형된 박종홍의 유교 윤리에서 가장 근본적인 문제는 당대 지배 권력에 대해 철저한 비판을 한 적이 없다는 사실이다. 다시 말해 그는 민족과 국적을 불문하고 어떤 지배 권력이든 그 권력을 어쩔 수 없는 현실로 인정한 채 자신의 유교 윤리를 그 권력에 복속시킨 것이다. 그리고 그가 시도했던 전통 유교의 근대적 변형은 이론적으로도 성공하지 못했는데, 가장 중요한 원인들 가운데 하나는 방법론적으로 ‘절충주의’에 기반했기 때문이다. 그런데 이러한 박종홍의 실천적·이론적 한계가 단지 그 자신에게 머문 것이 아니라 군부 독재가 진행되던 1980년대 중반까지 부당한 지배 권력에 빌붙어 그 권력을 합리화하는 데 자신의 학적 지식을 제공하고 이론적으로 절충적 방법을 유지한 철학자들이 계속 등장했던 것은 한국 철학계의 문제점을 명확히 보여준다. 따라서 오늘날 한국의 철학자들이 해야 할 일은 바로 한국 철학계의 실천적·이론적 문제들을 철학의 대상으로 삼는 것이다.


A Critical Study on the Modern Metamorphose of the Confucian Ethics -As the Center of Park Chong Hong(1903~1976)’s Confucian Ethics- Kim Won-Yeol·Moon Sung-Won This thesis is written for the purpose to criticize the modern metamorphose of the confucian ethics in Korea. Especially I deal with Park Chong Hong(1903~1976)’s confucian ethics. His philosophical characteristic is divided into four. The first, confucian ethics is important to his philosophy, because he learned confucian values in his childhood. Above all he was very fond of the doctrine of mean, he was a devout confucian philosopher. The second, he learned western philosophies by japanese professors in Gyeongseong Imperial University, he attempted to change confucian ethics with a modern method. For example the dialectic of Moderation(中) is the modern metamorphose in his philosophy. The third, for new creative logics he paid attention to the logics of “the Doctrine of Mean(中庸)”, “the Philosophy of Change(周易)”. The fourth, he used his confucian ethics to support the dictatorship of Park Jeong Hee. In the end he became a famous ideologist of the totalitarian dictatorship in Korea. In his confucian ethics, the problems are two. One is uncritical on an unjustice power in the contemporary. The other is an eclecticism of the East and West in the methodology. By the way his practical·theoretical problems didn’t come to the stop, because his students have tried to make idol of him in korean academies. Therefore philosophers must criticize the practical·theoretical problems of korean philosophies.


A Critical Study on the Modern Metamorphose of the Confucian Ethics -As the Center of Park Chong Hong(1903~1976)’s Confucian Ethics- Kim Won-Yeol·Moon Sung-Won This thesis is written for the purpose to criticize the modern metamorphose of the confucian ethics in Korea. Especially I deal with Park Chong Hong(1903~1976)’s confucian ethics. His philosophical characteristic is divided into four. The first, confucian ethics is important to his philosophy, because he learned confucian values in his childhood. Above all he was very fond of the doctrine of mean, he was a devout confucian philosopher. The second, he learned western philosophies by japanese professors in Gyeongseong Imperial University, he attempted to change confucian ethics with a modern method. For example the dialectic of Moderation(中) is the modern metamorphose in his philosophy. The third, for new creative logics he paid attention to the logics of “the Doctrine of Mean(中庸)”, “the Philosophy of Change(周易)”. The fourth, he used his confucian ethics to support the dictatorship of Park Jeong Hee. In the end he became a famous ideologist of the totalitarian dictatorship in Korea. In his confucian ethics, the problems are two. One is uncritical on an unjustice power in the contemporary. The other is an eclecticism of the East and West in the methodology. By the way his practical·theoretical problems didn’t come to the stop, because his students have tried to make idol of him in korean academies. Therefore philosophers must criticize the practical·theoretical problems of korean philosophies.