초록 close

기분이 무척 좋았다. 미국에서 살던 사촌, 보라가 오늘부터 자기 집에서 함께 살게 되었기 때문이다. 마침 나이도 동갑인데다 우리말도 아주 잘한다니. 외동딸인 초록이는 보라가 무척 기다려졌다. ‘미국 얘기도 듣고, 영어도 좀 배우고 후훗! 고추장은 먹어 봤을까? 아무튼 보라와 친하게 지내야지.’ 그날 저녁, 초록이네 식구들과 보라가 둘러앉은 식탁 위에는 초록이가 좋아하는 된장찌개가 보글보글 끓고 있었다. 식구들과 함께 숟가락으로 된장찌개를 맛있게 떠먹고 있는 초록이를 바라보는 보라의 표정은 조금 이상했다. 내색을 하지 않으려고 애는 쓰고 있지만, 마치 못 볼 것이라도 본 듯한 표정이었다. ‘왜일까? 보라는 된장찌개를 싫어하나? 아니, 자기 앞에 놓인 된장국은 잘도 먹고 있잖아! 그렇다면....? 맞아. 그거야! 자신의 침이 묻은 숟가락으로 이 사람 저 사람 돌아가면서 찌개를 떠먹는 모습이 비위생적으로 보인다 이거로군. 흥! 깔끔 떨고 있네, 가족끼린데 뭐 어때.’ 그렇게 생각하면서도 초록이는 한편으로는 찜찜하다는 생각을 지울 수가 없었다.그날 밤. 결국, 초록이는 컴퓨터 앞에 앉아 인터넷을 검색하기 시작했다. 개인 용기에 덜어서 먹는 식사 문화와 공동으로 함께 떠먹는 식사 문화는 각각 어떤 배경에서 형성되었는지, 어떤 장단점이 있는지 등이 갑자기 궁금해졌기 때문이다.


The purpose of this study is to explore the inter- relationship between texts and images in the textbook 'Society & Culture'. Most broadly, the term 'text' is used to refer to anything which can be 'read' for meaning. But, in this article is used to refer to recorded texts which are independent of their users. A textbook was composed by any form and contents, which have represented as texts and images. In the relation to image, text has three functions: anchoring, intermediating, and symbolizing. As a result of classifying the image of ‘Society & Culture’ textbooks in three cultural viewpoints, it turned out that there were 11 images in the relative viewpoint, 6 in comparative, and 7 in the incorporative viewpoint. It indicates that image in the relative viewpoint is the most in the area of ‘the views on cultures’ in ‘Society & Culture’ textbooks. When it comes to the analysis on image, ‘Jihaksa’. turned out to show the largest pictures and the highest proportion compared to other textbooks, and ‘Bobmunsa’ showed the smallest and the lowest. As for the analysis on texts, ‘Bobmunsa’ showed the largest areas consisting of texts, and the highest proportion, and ‘Kumsung Publishing’ showed the smallest and the lowest. Through this analysis, it turned out that image in textbooks present the contents, overall or partially, and reflect properly the contents of textbooks. Results of this study indicate that the relationship between image and texts should be an important factor in the future ‘Social Studies Education’, especially in composing textbooks.