초록 close

>본 연구는 특별한 교육적 욕구를 가진 경도 정신지체학생들에게 실제적인 현장인 지역사회 중심의 현장 교육을 통하여 사회적응을 하는데 필요한 능력을 체득하고 자연스러운 사회통합의 기본적인 기술을 향상시키는가를 알아보고자 한다. 이를 위하여 지역사회 중심의 전환교육 활동 프로그램을 구안적용하고자 하며, 그 구체적인 연구목적은, 지역사회 중심의 전환교육활동이 경도 정신지체학생의 사회적 기술(개념적 적응행동, 사회적 적응행동, 실제적 적응행동)을 증진시키는데 효과가 있는가를 밝힌다.여기서 연구된 내용은 사회와 특수교육현장에 일반화하여 효과적으로 활용할 수 있도록 하는데 의의가 있으며, 또한 정신지체 전환교육에 좋은 지침이 될 수 있을 것이며, 직업진로 및 성과중심의 전환교육에 실질적인 도움을 줄 수 있을 것이다.


The purpose of this study is to reveal effects of authentic community-based transition education activities for improving social skills of students with mild mental retardation. The specific aims of this study is to investigate effects of community-based transition education activities for improving social skills(conceptual adaptive behavior, social adaptive behavior, practical adaptive behavior) of students with mild mental retardation. The implication of this study is that community-based transition education activities have application for students with mild mental retardation to society and special education fields in order to facilities generalization as well make a good guideline when students with mental retardation transition school to community and effectively helps them receive vocationalcareer and result-based transition education.