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>본 연구는 지능정도가 정신지체학생의 수용언어발달에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위하여 현재 Y시의 특수학교에 재학 중이거나 특수학급에 입급된 정신지체학생 58명의 수용언어를 측정하였다. 평가를 위한 도구로는 수용언어검사인 그림어휘력검사를 사용하였으며, 이때 성별, 연령 특성을 함께 분석함으로서 요인들 간의 관련성을 살펴보았다. 자료 분석 결과, 정신지체학생의 수용언어능력은 연령이 증가함에 따라 향상되는 경향을 보였으며, 모든 연령단계별에서 남아가 여아보다 높은 점수를 보였다. 그러나 통계적으로는 유의한 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다. 또한 지능정도와 수용언어능력은 상관관계를 보이지 않았으며, 성별. 연령 요인간의 상호작용도 관찰되지 않았다. 즉 지능정도는 정신지체학생의 수용언어발달에 대한 설명력이 매우 낮은 것으로 나타났다.


This study examined the effects of the mentally retarded students' intelligence level on the development of their receptive language skill.The subjects of this study were 50 mentally retarded students attending special schools or classes in Y city. The instrument used in this study was a picture vocabulary test. By simultaneously analyzing sex, age and characteristics according to repetition, the correlation of factors was also explored. As a result of analyzing data, the mentally retarded students' receptive language skills were improved with age. Although males showed higher score than females in all ages, there was no statistically significant difference. Furthermore, there was no correlation between intelligence level and receptive language skill, and between sex and age. In conclusion, it is suggested that an intelligence level was not appropriate in account of the mentally retarded students' receptive language skill.