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본 연구는 우리나라 장애학생의 학업성취 수준과 관련 변인(개인, 가정환경, 학교 및 교사변인)들과의 관계를 파악함으로써 특수교육의 질적 향상 및 장애학생의 학업성취 향상을 위해 우선적으로 기울여야 할 노력이 무엇인지를 탐색하기 위하여 이루어졌다. 이를 위해 230명의 특수학교(시각, 청각, 지체부자유) 중등부 3학년을 대상으로 각 피험자들이 요구하는 검사 수정 및 조정이 이루어진 상태에서 기초학습능력 및 학업성취도 검사와 학업 배경변인 설문을 실시하였다. 장애학생의 기초학습능력 및 기본학습능력과 상관이 높은 것으로 나타난 학교 및 교사 변인, 학생변인, 가정환경변인들을 가지고 학생의 기초학습능력 및 기본학습능력을 설명하기 위해 회귀분석한 결과, 5가지 변인만으로도 기초학습능력 변량의 74.6%를 설명할 수 있고, 7가지 변인만으로도 기본학습능력 변량의 86.3%를 설명할 수 있는 것으로 나타났다. 끝으로 본 연구의 시사점, 제한점 및 제언을 제시하였다.


The purpose of this study was to measure the basic learning skill and academic achievement level of students with disabilities(SWD), and to investigate the contribution of the related background variables(i.e. correlates) to it. The subjects were 230 9th grade students in special schools for the students with visual impairment, hearing impairment, and physical disability. The questionnaire for this study was constructed with the school and teacher variables, student variables, and the home environment variables. And the academic achievement test and the survey were accommodated to meet the unique needs of individual subjects so that they could demonstrate their maximum ability. That is, in this study, SWD were allowed to choose any kind of test modification or accommodations(TA) among 10 TA options, which can be categorized into 4 types(presentation, response, timing or scheduling, and setting/others). In the result, major 36 variables explained 78% of basic learning skill and 86% of academic achievement variance. Among them, the student variables, the school and teacher variables, and the home environment variables respectively explained 62%, 20-25%, and 10-12% of academic achievement variance. Implication of the results, limitation of this study, and suggestion for the following research were discussed.