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본 연구는 인터넷 금융서비스 섹터에서 중요성이 증대되고 있는 인터넷뱅킹을 대상으로 인터넷뱅킹 이용행태에 영향을 미치는 주요 변수들간 구조적 관계를 파악하기 위한 포괄적인 개념적 프레임워크를 제시하고 검증하는 것이다. 인터넷뱅킹을 이용하는 행태에 영향을 주는 요인들간 인과관계를 체계적으로 분석함으로써 인터넷 환경에서의 TAM 모형의 확장에 대한 이론적 기초를 제공하고 은행의 적극적인 인터넷뱅킹 활용에 도움이 될 수 있는 실무적 시사점을 제공하기 위한 것이다. 기존의 기술수용이론, 혁신이론, 과업/기술 적합성이론 및 신뢰이론에 기초하여 인터넷뱅킹 이용에 영향을 미치는 주요 결정변수로 유용성, 이용용이성, 적합성 및 신뢰가 파악되었다. 은행방문 고객을 대상으로 본 연구모형을 실증분석 한 결과, 기술수용모델의 핵심변수인 유용성과 이용용이성 외에도 적합성과 신뢰가 인터넷뱅킹의 수용을 결정하는 주요 요인으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 인터넷뱅킹 관리자가 감안해야할 몇 가지 주요 특성에 대해 논의하였다.


Despite the importance of Internet financial service has exerted on human culture today, systematic research in this area is still scarce. The purpose of this study is to develop extended technology acceptance model in Internet banking situation and test it empirically using field survey. Drawing from TAM, IDT and TTF, this study identifies usefulness, ease of use, compatibility and trust as the determinants of intentions to use. The study results confirmed that usefulness, ease of use, compatibility and trust collectively influence behavioral intention and actual usage. This research adapts and extends TAM to explain consumers' adoption and use of Internet banking situation. The extension will not only be able to predict consumers' usage of Internet banking, but provide viable solutions for businesses to succeed in the electronic market.