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근래에 문화상품에 대한 인식이 제고되면서 정부주도적인 정책개발을 계기로 각 지역에서는 나름대로의 독특한 문화적 정체성을 찾고자 노력하고 있다. 본 연구는 광주지역의 관광자원 및 문화상품의 특성을 분석하여 지역의 상징적이며 차별적인 문화상품개발 방안을 제시하는 데 목적을 둔다. 개발 범위는 ‘기개발상품’, ‘지역캐릭터상품’, 그리고 ‘지역테마상품’으로 구분되며, 현황분석 및 설문조사를 통해 상품의 질적 향상, 생활화와 대중화, 판매촉진 활성화 등의 마케팅 전략을 수립하였다. 또한 범위에 따라 ‘개발상품 선정’, ‘목표 고객 및 특성 파악’, ‘컨셉 설정’, ‘문화 요인 추출’, 그리고 ‘컨셉 디자인 개발’이라는 다섯 가지 단계를 거쳐 문화상품 컨셉 디자인 사례를 제시하였다. 특히 컨셉 설정은 ‘소재의 표현적 특성 강조’, ‘전통과 현대의 자연스런 조화’, ‘상징적 형태의 이미지 추구’ 등 다양하게 도출되었으며, 문화 요인은 자연 자원, 유적 자원, 문화 공간의 상징물 등에서 추출응용되었다. 본 연구는 지역 환경에 따른 마케팅 전략 및 컨셉 디자인 개발 사례를 함께 제시함으로써 실질적인 상품화의 가능성을 높이고자 하였다. 향후에는 문화 요인의 범위를 확대하여 잠재적인 무형자원을 상품으로 소재화하는 연구가 필요할 것이다.


Along with the increasing social concern on cultural products and corresponding policy development by government, many domestic regions have been trying to establish their own cultural identity. Based on the case study for Gwang-Ju, this paper provides a methodology of developing cultural products from the unique regional resources. Its scope was classified into three categories: already-developed, regional character and regional theme products. For this purpose, marketing strategies were established for quality improvement and promotion of cultural products through analysis on the current products including a questionnaire to customers. Then, conceptual designs for each scope were developed through the five steps of "selection of items", "target customer analysis", "concept establishment", "extraction of cultural factors" and "derivation of conceptual design". The concept establishment was based on the expression of the material characteristics, the harmony of tradition and modernity, symbolization of images and so on. The cultural factors taken into account included the natural resources, historical heritages and landmarks. Finally, several examples of the conceptual designs were illustrated for commercial products.This study could be extended further in the future by introducing potential immaterial resources into the cultural factors.