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형태발상은 제품디자인과정에서 핵심적인 과제이다. 이 과제 해결을 위한 여러 방법들이 있지만 실질적으로는 디자이너의 감각과 창의력에 의존하는 바가 커서 개념적이고 형태의 부분적 해결을 위한 것들이 많다. 본 연구는 기존 형태발상방법들의 이러한 성격을 문제로 제기하여 과정을 계층적으로 진행하고 제품형태의 전체를 다룰 수 있는 체계적 형태발상법을 찾아보았다. 이 방법은 크게 3단계로 구성되는데 먼저 제품 컨셉을 기준으로 소비자 요구사항을 파악하고, 다음은 형태화 단계로 제품형태를 구성하는 형식적 속성인 구조,기능,표면의 3속성을 기준으로 세부요소를 전개하고 또,한편으로는 속성별 세부요소들을 형태로 변환시키는 매개체인 형태변수를 찾아내어 이를 기준으로 세부요소들에 적합한 속성별 형태안을 발상한다. 다음은 발상된 형태안이 소비자 요구사항에 적합한지 여부를 계량적으로 확인하는 단계이며 최종형태는 속성별 형태안의 적합성을 검토한 후 이들의 적절한 조합에 의해 구한다. 이러한 일련의 과정을 진행하는 중심 도구로 “형태변환도표”양식을 활용하는 것이 방법의 요약이다. 연구의 진행순서는 먼저 문헌연구로 기존의 형태발상 방법들을 연구하여 공통점을 발견하고 다음은 이를 활용하여“형태변환도표”양식을 구축하고 체계적 형태발상법을 개발하였다. 그 다음은 적용연구로, 휴대전화를 주제로 형태변환도표 양식에 형태발상과정을 적용하여 유용성을 확인해 보았다. 적용결과, 이 방법을 활용하면 제품개발의 목표와 형태의 전체요소를 파악할 수 있고, 이를 통해 다수의 형태안들을 발상할 수 있으며, 또한 이 형태안들이 제품개발의 목표와 일치하는지 여부를 확인할 수 있었다.


Form generation is the core subject of product design process. There are several methods to solve this subject but form generation is so much depand on designer's sense and creative idea's that the methods are conceptive and partially. This study had raised a question such a character of existing generation methods, researched a systematic form generation method that process can develop systematically and treat whole elements of form. This method is composed of 3 steps. First of all, it start from consumer requirement on the basis of product concept. The next step is formative process, develop into some detail elements from formal attribute. On the other hand, search for form parameters that is intermediary of elements change into form. On the basis of form parameter, creat a each attribute form proposal that proper to detail elements. The next step confirms as metrical whether the each attribute form proposal are suitable on consumer requirement. Final form generate by proper association refer to the fitness of attribute form proposal. It is the summary of method that take advantage of "form conversion chart" on a main tool that progress these process. The procedure of this study, found their common features through the study of existing form generation method, build the form conversion chart and developed systematic form generation method. The next, on a case study, the object is mobile phone, confirmed utility of new method through the application of generation process to the "form conversion chart". As a result, we could generate various form proposal with grasp the target of product development and whole elements of form. And we could confirm whether the form proposal accord with the target of product development .