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돌핀계류시스템은 부유식 해양구조물의 계류장치로서 강도 및 유용도 관점에서 바람직한 대안이 될 수 있다. 돌핀계류시스템 설계과정에서 정확한 파력산정과 필요한 지지파일의 개수선정은 주요 설계요인이 된다. 본 논문에서는 파의 충격하중을 포함한 외력에 대한 구조해석을 통하여 적정한 돌핀시스템의 설계과정과 형식을 제시하였다. 부유식 해양구조물을 위한 돌핀계류시스템의 경우 다수의 지지파일시스템보다 단주의 지지파일시스템이 설계관점에서, 제한적이기는 하나, 유용성이 높다는 점을 알 수 있었다.


Dolphin mooring system can be a good candidate for the VLFS fastening system in view point of strength and effectiveness. In the design process of the dolphin system, precise calculation of the wave forces and the subsequent selecting the proper number of the piles adopted are one of the main factors. In this paper, one of the design process of the dolphin system is investigated and a proper configuration of the system is derived based on the structural characteristics of the system that was obtained through the structural analysis of the basic pile element confronted to the external loadings including wave impact load. It was found that for the better design of the mooring system for VLFS, mono pile mooring system is more recommendable in a specific condition than other multi piles mooring system.