초록 close

본 연구에서는 안정적 NBD모형에 개별구매자들의 평균적 구매율 변화로 발생되는 임의의 불안정성이 개입하였는지를 체계적으로 검정하기 위한 방법을 개발하였다. 이를 위해 본 연구에서는 안정적 NBD모형에서 개별구매자들의 갖는 평균적 구매율이 임의의 불안정성의 영향으로 구조적 변화를 일으키는지에 대한 통계적 가설로부터 우도비를 도출하였다. 또한, 본 연구에서는 반복구매가 이루어지는 패널자료를 대상으로 개발된 방법의 실증적 적합성을 살펴보았다. 본 연구의 결과는 NBD모형이 지니는 안정성의 가정을 극복할 수 있는 수단을 제공한다는 점, 마케팅환경의 변화를 조기에 감지함으로써 관련 환경변화에 신속히 대처할 수 있는 마케팅전략의 운용을 가능케 할 것이란 점, 특정 마케팅믹스전략의 효과측정에도 활용될 수 있다는 점 등을 기대할 수 있다.


In this research, we develope a procedure for detecting a random non-stationarity to the individual's purchasing rate in a stationary NBD model. On this purpose, we derive the likelihood ratio statistic for a testing null and alternative hypotheses defined as whether there is no significant structural change in a stationary NBD model or any. Where the structural change comes from a random non-stationarity(marketing mix activities or seasonality, for example) to the individual's purchasing rate. We also apply the developed method to a panel data for a frequently purchased good. This research could be a solution to include the non-stationarity in a stationary NBD model. We also expect that the developed model could give a signal for an early detection of significant changes in marketing environment, and a mean for a measurement of the effects of marketing mix activities.