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오늘날 다양한 종류의 지식을 창조해내는 창의성이야말로 디지털 경제시대에 기업 경쟁력의 핵심원천이라고 할 수 있다. 본 연구는 창의성 및 창의성 경영에 대한 이론고찰과 실증연구의 결과를 토대로 창의성 경영의 필요성 및 유용성을 밝히고자 하였다. 연구 결과 문화적 창의성, 전략적 창의성, 관리적 창의성이라는 구성차원이 주요한 창의성 경영의 과정특성을 구성하는 것으로 나타났다. 또한 창의성 경영의 투입-과정 변수와 결과로서의 경영성과간에 높은 상호관련성이 존재하는 것으로 나타났으며, 특히 제도적 투입요인과 전략적 창의성이라는 과정특성이 창의성 성과를 설명함에 있어 가장 중요한 요인임이 밝혀졌다.


This study investigated the relationships between creativity management factors and corporate performance. To do this, we collected data from 250 Korean firms (response rate 32.7%) and tested 6 hypothesis derived from I-P-O (system) model of creativity management (hereafter, CM).Major findings are as follows: 1) CM process was actually grouped into cultural factor, strategic & top management factor, and organization & operation factor, instead of 5 factors that we expected, 2) there exists strong correlations among CM input variables, process variables, and corporate performance, especially, managerial factors and strategic creativity are most important factors explaining corporate performances, 3) KOSDAQ firms revealed higher levels of CM input, process, and performance than KOSE firms. However, industry characteristics did not make any significant differences.