초록 close

기존의 여러가지 발상법이 있지만 실제로 광고제작에 만족스럽게 활용할 수 있는 발상법이 적다. 또한 처음부터 그림 중심으로 아이디어를 구함으로써 기존의 자료집에 대한 의존도가 높아짐에 따라 모방성이 개입될 수밖에 없는 실정이다. 아울러 디자이너와 카피라이터가 공용하는 발상법이 있다면 매우 효과적이라고 판단된다. 그리고 교육적 측면으로써 개인적 매너리즘 또는 우연한 방법으로 한 두개의 수작을 만드는 결과지향적인 것을 지양하고 프로세스 중심의 체계적인 아이디어 발상을 위한 프로그램이 필요한 것이다. 이러한 문제를 해결하기 위하여 7학기 동안 대학의 광고디자인 실습강의의 실용적 검증을 거친 스프링법을 본 논문을 통하여 제안하고자 한다. 스프링법은 그 프로세스가 압축단계, 연상단계, 확장단계를 거치는 ‘개념의 시각화’에 관한 발상법으로 언어지향적인 발상과정과 비주얼의 시각화에 대한 구체적인 방법을 유기적으로 연결한 광고아이디어 발상체계이다.


There exist various conventional ideas, but few ideas may be used for actual production of advertisements. Moreover, because we tend to obtain ideas primarily from the pictures, we rely more and more on data collections, and eventually, we tend to copy them. If there is an idea which designers and copy writers can share, it will be a very effective idea. On the other hand, we need to depart from the individualistic mannerism or the result-oriented approach depending on incidental manual works and instead, develop a lecture program which helps students to strike systematic ideas centering around processes. In order to solve such problems, the researcher attempts to suggest "Spring Method" which has been verified through the advertisement design practice courses at college for 7 semesters. This method focuses on 'visualization of concept' through such stages as compression, inference and expansion, and therefore, emphasizes an organic linkage between language-oriented idea process and visualization process for advertisement ideas.