초록 close

이 연구의 목적은 소득 증가와 여가시간 증가, 그리고 건강과 삶의 질에 대한 적극적 인식 확산에 따라 스포츠를 향유하게 되는 스포츠소비의 실태와 변화를 파악하는데 있다. 이 연구를 위해 Keynon의 스포츠관여 유형에 기초하여, 스포츠관여를 1차적 관여와 2차적 관여로 구분하고 각각의 관여에서 스포츠를 생산하는 역할과 소비하는 역할로 나누었으며, 소비자의 소비형태에 따른 소비 관련 지표를 분석하였다. 정부통계자료, 체육단체자료, 미디어사 자료 등을 기초로 하여 문헌연구 하였다. 우리나라 국민의 스포츠소비는 ‘참여형’ 스포츠소비가 지속적으로 증가하고 있으나, 경마․경륜을 제외한 관람소비는 전반적으로 정체되고 있으며, 인터넷 미디어스포츠소비는 급속히 증가하고 있는 것으로 요약된다. 다양한 장소에서 직접 운동을 하는 생활체육참여 증가는 종목별 참여인구의 증가와 함께, 체육시설수 증가, 운동용품의 수입 증가 등의 현상으로 설명되고 있다. 프로스포츠의 관람은 축구와 농구의 완만한 증가, 야구의 전반적 감소로 나타나며, 사행성 스포츠인 경마와 경륜은 2002년까지 급속히 증가하였다. 미디어소비 부문은 TV와 신문은 스포츠콘텐츠에 대한 시청과 열독에서 저조한 소비를 나타내며, 단지 축구국가대표팀 경기와 인터넷미디어스포츠에 대한 높은 수요를 나타내고 있다. 일부 스포츠소비 형태에서의 위축에도 불구하고, 우리나라 국민의 스포츠소비는 지속적으로 증가할 것으로 예상되어, 양질의 체육시설 및 용품, 그리고 높은 수준의 관람스포츠가 적절히 공급되어야 하며, 다양한 미디어스포츠콘텐츠가 개발되고 서비스되어야 할 것이다.


This study was intended to figure out and analyze the trends of sport consumptions in Korea which have been closely associated with the increase of people's income and leisure time, and their recognition of quality of life. The sociological categorization of sport involvement was adopted to differentiate primary involvement in sport from secondary involvement in sport and sport consumers from sport producers. The document study, based upon the original reports from government, sport organizations, and research institutes, was used for this study. The results showed that the actual participation in sport has constantly increased: The spectating consumption of professional sports has been stagnant but the gambling sports such as horse-racing and cycle-racing has rapidly grown: The consumption of media sport has varied; TV ratings of sport programs have been relatively quite low as compared to other TV programs, but the viewing of internet sport contents on electronic newspapers or portal sites has distinctively increased. Considering the increase of people's actual sport participation and their other sport involvement such as spectating, viewing, reading, and internet surfing, this study suggested that both public and private sectors should provide the quality sport facilities, sport equipment and sporting goods, and the high quality professional sport games. Also the development of diverse and competitive media sport contents was suggested.


키워드close

sport consumption, actual participation, spectating & media consumption