초록 close

본 연구는 3차원 동작분석에 활용할 동작분석용 컴퓨터 그래픽 프로그램을 제작하는 데 그 목적을 두고 실시했다. 동작분석용 인체 모델을 제작하기 위해서 허들링 동작을 실험에 사용했다. 입체의 인체 모델을 제작하기 위해서 몇 단계의 과정을 거쳤다. 먼저 정점 데이터들을 시각 변환, 투영 변환, 원근 조정, 뷰포트 변환을 거쳐 와이어 모델을 만들었다. 와이어 모델을 이용하여 시점에서 보이지 않는 은선·은면을 제거해서 솔리드 모델을 제작했고, 와이어 모델을 토대로 OpenGL API를 이용해서 페인트 모델을 제작했다. 본 실험에서 제작한 3차원 동작분석용 컴퓨터 그래픽 프로그램은 뷰포인트를 마음대로 이동해서 어느 방향에서나 동작의 관찰이 가능하며, 줌 기능을 추가하여 원근 조절도 실시간에 가능했다. 따라서 3차원 공간에서 수행되는 동작의 분석에 본 프로그램을 적용하면 다방면에서의 시각적 분석이나 다양한 형태의 그래픽 출력이 편리하리라 판단된다.


The purpose of this study was to develop a body model program to be used in 3D motion analysis. In order to manufacture a body model for simulation, we used hurdling motion in the experiment. A number of steps were taken to manufacture a 3D body model. First, a wire model was made through visual transformation, projected transformation, perspective control and viewpoint transformation of vertex data. Using the wire model, a solid model was manufactured by removing lines and sides hidden from the viewpoint. In addition, based on the wire model, a paint model was manufactured using OpenGL API. The graphic program developed in this study for 3D motion analysis can observe motions from any direction by moving the viewpoint. In addition, real-time perspective control is possible with a zoom function. Accordingly, the program is considered to be applicable to the analysis of athletic motions performed in 3D space for visual analysis and the graphic printout of various forms in various areas.