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추사 김정희와 산천 김명희 형제가 쓴 園遺稿의 서문에는 황상의 시세계와 시인으로서의 위상을 파악할 수 있는 중요한 내용이 담겨 있다. 산천은 다산이 두보, 한유, 소식, 육유를 詩學의 正軌로 선정한 ‘四家 正軌論’을 제시하였고, 황상은 이 가르침을 따라 50년간 사가의 시집만을 읽었다는 사실을 전하고 있다. 이러한 시 공부의 경력으로 인하여 황상의 시가 두보, 한유, 소식, 육유의 시와 흡사하다는 세인들의 찬사를 받기도 하였다. 이러한 찬사에 대하여 추사는 만당시대의 시인 曹, 劉駕, 劉得仁의 위상을 황상에게 부여하며, “古道를 따르고 僞體를 別裁하였다(力追古道, 別裁僞).”, “번갯불을 떠받들고 달을 찢고, 괴이함을 잡아 가두었다(撑霆裂月, 囚鎖怪異).”, “時俗의 新體를 바로 잡아 저잣거리의 장사치가 되지 않았다(矯時新體, 不爲都市豪者).”라고 평하였으며, 산천은 “두보의 시도 아니요 한유의 시도 아니요, 소식과 육유의 시도 아니요, 아울러 다산의 시도 아니다. 이것이 사가를 잘 배운 것이며 또한 다산을 잘 배운 것이다.”라고 평하였다. 이 글은 ‘사가 정궤론’과 추사가 사용한 비평용어의 시학적 의미, 그리고 산천이 황상의 독자성을 설명한 논리를 분석한 것이다. 이를 통하여 다산 시학을 계승한 황상의 면모와 그가 19세기 시단에서 왜 이채롭게 받아들여졌는지를 해명하고자 하였다. 주제어 園 黃裳, 秋史 金正喜, 山泉 金命喜, 杜韓蘇陸 正軌論, 江西詩派, 詩史


In the preface of ꡔChi-Won-Yu-Goh(ꡔ巵園遺稿ꡕ)ꡕ written by brothers of both Choosah Kim, Jeong Hee(金正喜) and Sancheon Kim, Myeong Hee(金命喜) are there importance materials related to poetic world and prestige as a poet of Hwang, Sang. Sancheon said that Dasan presented Jeong-Gwae-ron(正軌論:the Righteous Way Theory) of 'four poets' including Doobo(杜甫), Hanyu(韓愈), Soshik(蘇軾), and Yukyu(陸游) whose prestiges were established as the righteous way, and Hwang, Sang read poetry of "the four poets" according to its teachings for the following 50 years. Accordingly, Hwang, Sang was awarded with applause in the sense that his poetic world was similar to that of Doobo, Hanyu, Soshik, and Yukyu. Choosah has given the prestige of Poet of Cho, Eup(曹鄴), Ryu, Gah(劉駕), Ryu, Deuk In(劉得仁) in the era of Mandang(晩唐) to Hwang, Sang, commenting “He followed the way of the demised and removed unright form of a verse.(力追古道, 別裁僞軆)”, “He upheld lightening and tore the moon, and seized queerness.(撑霆裂月, 囚鎖怪異)”, and “He corrected contemporary style of a verse without being a worldly merchant at the time(矯時新體, 不爲都市豪估者)”, further “His poem is neither that of Doobo, that of Hanyu, nor that of Soshik and Yukyu, not to speak of not that of Dasan. Besides, "It proves that he has learned well about four poets, and Dasan at the same time", said Sancheon. This writing has analyzed logicality about original peculiarity of Hwang, Sang commented by Sancheon as well as ‘four poets’ Jeong-Gwae-ron and poetic meaning of critical terms used by Choosah. In this sense, it is well understandable why Hwang, Sang succeeding to Dasan poetics was regarded as conspicuous poet in the world of poetry in the 19th century.