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본 연구는 프로축구 구단이 지역사회에 기여하는 기여도가 지역사회의 지속적인 구단지지도에 미치는 영향을 분석하는 것이 목적이다. 이러한 목적달성은 한국의 프로축구 구단이 앞으로 지향해야 할 지역사회와의 관계성에 대한 마케팅 전략을 수립하는데 기초자료로 활용될 것이다. 연구의 대상은 프로축구 구단의 연고지가 존재하는 13개 구단 중 광주 지역을 제외한 12지역의 지역사회에 주소지를 둔 거주민들을 대상으로 하였으며, 인터넷 리서치 전문회사에 의뢰하여 인터넷 설문지를 통하여 자료를 수집하였다. 전체 표집된 자료의 수는 4,652개였으나, 실제분석에서는 3.050개가 이용되었다. 설문도구의 타당성을 검사하기 위하여 요인분석을 실시하였고, 그 결과 지역사회 기여도에서 4요인, 구단 지지도에서 3요인으로 각각 추출되었으며, 문항의 내적 일관성을 알아보기 위해 Cronbach' s α 계수를 이용한 방법을 사용하여 지역사회 기여도는 .892 - .908, 구단 지지도는 .846 - .918 사이로 신뢰할 수 있는 수준으로 나타났다. 자료의 분석은 통계패키지 WINDOWS SPSS 12.0을 이용하여 빈도분석(Frequency Analysis), 상관관계 분석(Correlation Analysis), 다중회귀분석(Multiple Regression), 그리고 위계적 회귀분석(Hierarchical Regression Analysis)을 실시하여 연구의 목적을 달성하였다. 이때 모든 통계치의 유의수준은 .05로 설정하였다. 위와 같은 연구의 절차를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 프로축구 구단의 지역사회 기여도의 모든 하위요인(지역사회 자부심, 사회적 교류감, 오락적 즐거움, 심리적 만족감)이 구단지지도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지역사회의 기여도 요인 중 오락적 즐거움요인의 하위문항들이 구단지지도에 상대적으로 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다.


he purpose of this study was to analysis the effects of community contribution on team contribution of professional football teams. Data was collected through internet questionnaires of internet research company and the subject of study were community inhabitants belonged to twelve professional football teams. Total samples answering to internet questionnaires were 4,652 data but 3,050 data were analyzed except data which trustless respond. Data was analyzed through Statistical Package for the Social Sciences(SPSS 12.0). The questionnaire was consist two categories - community contribution factor such as entertainment, psychological well-being, community identification, social interaction and the other factor was team contribution such as team supporting activity, viewing game, mouth-to-mouth activity. The questionnaire was considered to be reliable since the Cronbach' α values were from .846 - .918. To analyze the raw data, the statistical method used in this study was frequency analysis, Pearson correlation analysis, multiple regression, and hierarchical regression analysis. The level of significance was set up .05. The results of this study based on this procedures and method are as follows. Firstly, community identification, social interaction, entertainment, psychological well-being factors that is sub factors of community contribution have a statistical significant effect on team contribution. Secondly, in the overall questions of community contribution, especially sub questions of entertainment factor have a many effect on team contribution.