초록 close

이 연구는 대학생의 스포츠 의류 구매 시 선택결정요인을 실증적으로 규명하고, 더불어 구매결정요인과 구매성과 및 소비감정 간의 인과관계를 규명하는데 궁극적인 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 대구광역시에 소재하고 있는 4년제 대학생 479명을 집락무선표집 하여, 스포츠 의류 구매결정요인, 구매성과, 소비감정 척도를 배포, 작성, 회수하였고 조사도구는 표본의 사회인구학적 특성을 묻는 문항 이외에 ‘구매결정요인 척도, 구매성과 척도, 그리고 구매감정 척도’ 질문지를 도입하였다. 먼저「구매결정요인 척도」는 최종필, 이종호(2004)가 제작하여 사용한바 있는「스포츠용품 선택 시 고려 사항」을 토대로 스포츠 의류의 특성에 맞게 재구성하였다. 그리고 「구매성과 척도」는 Eckman, Damhorst, Kadolph(1990)가 제시한「의류제품 구매성과 척도」를 오현정(1997) 등이 재구성한 것으로서, 이를 스포츠 의류의 특성에 맞게 수정 보완하였다. 독립표본 t 검정과 다중회귀분석 방법을 이용하여 통계처리 후 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 여학생이 남학생에 비해 스포츠 의류 구매 시 가격 및 패션 요인의 고려 수준이 높으며, 남학생은 여학생에 비해 브랜드 요인의 고려 수준이 높다. 특히 여학생의 경우, 패션 요인의 고려 수준이 매우 높다. 둘째, 여학생이 남학생에 비해 스포츠 의류에 대한 도구적 구매성과(가격, 관리, 착용감, 변형) 등과 관련된 도구적 구매성과의 평가 수준이 높다. 셋째, 여학생이 남학생에 비해 스포츠 의류에 소비에 대한 긍정적 소비감정(행복감, 유쾌함, 흡족함, 잘 어울림)의 평가 수준이 긍정적이며, 남학생은 여학생에 비해 부정적 소비감정(실망감, 우울함, 미흡함)의 평가 수준이 긍정적이다. 넷째, 가격, 브랜드 이미지, 패션 요인은 표현적 구매성과를 유발하며, 가격, 실용성, 브랜드 이미지, 패션 요인은 도구적 구매성과를 유발한다. 다섯째, 표현적 구매성과는 긍정적 소비감정과 부정적 소비감정을 유발하며, 도구적 구매성과는 긍정적 소비감정과 부정적 소비감정을 유발한다.


This research aims to define factors by which college students are determined to choose and buy sporting wear, and also to determine the indirect causation between their purchase determination factors, purchase performance and consumption emotion. To achieve these objectives of the research, the research selected 479 students in universities in Taegu through the stratified cluster random sampling, and administered a questionnaire asking about factors where by to decide to buy sporting wear, purchase performance and consumption emotion. Based on the outcome, the research conducted t-test of independent samples, and multiple regression analysis to analyze the research result. It came out with the following conclusion. First, compared to male students, female students gave more thought to prices and fashion factors in buying sporting wear, while male students gave more thought to brand factors than female students did. In particular, female students highly considered fashion factors. Second, compared to male students, female students had a higher instrumental purchase performance (prices, management, sense of wearing, and transformation) in buying sporting wear. Third, compared to male students, female students had a more positive consumption emotion (happiness, pleasure, satisfaction, and well-becoming) about sporting wear, while male students had a more negative consumption emotion (disappointment, depression, and dissatisfaction). Fourth, prices, brand image, and fashion factors triggered expressive purchase performance while prices, practicality, brand image, and fashion factors triggered instrumental purchase performance. Fifth, expressive gave rise to both positive and negative consumption emotion while instrumental purchase performance gave rise to both positive and negative consumption emotion.