초록 close

본 연구의 목적은 국가수준 교육과정인 유치원 교육활동 지도 자료집에 나타난 수학 관련 활동을 분석하여 우리나라 유아 수학교육의 경향을 알아보고 발전방향을 제시하는데 있다. 연구의 대상은 교육부에서 발행한 10권의 ‘유치원 교육 활동 지도 자료’에 실린 활동 중 수학 교육 내용을 포함하는 455개의 수학관련 활동이다. 수학 교육의 내용을 분석하기 위해 홍혜경(1992)의 분류기준을 수학적 탐구의 내용체계에 맞게 수정하여 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학 관련 활동의 수학교육 내용은 분류하기와 순서짓기, 수의 기초 개념 이해하기, 공간과 도형의 기초 개념 알기 순으로 나타났다. 둘째, 수학 관련 활동 수가 Ⅰ수준보다 Ⅱ수준에서 더 많이 나타났으며, 수학교육 내용에 있어서도 수준별로 차이를 보였다. 셋째, 수학관련 활동은 주제에 따라서는 고르게 분포되어 있었으나, 활동유형에 따라서는 다르게 분포되어 있었다.


The purpose of this study was to analyze mathematics-related activities in the Guiding Materials for Kindergarten Educational Activities by the Korean Ministry of Education and to find out the mathematical concepts dealt through such activities. The subjects of study were 455 mathematics-related activities and analyzed by the criteria developed by Hong(1992). The results of this study were as follows. First, the mathematical concepts dealt in the kindergarten activities were in the order of classification and seriation, number concepts, space and geometry concepts. On the other hand, such concepts as time, measuring, and statistics were infrequently found. Second, math-related activities were more likely to be found in Level 2 than Level 1. The mathematical concepts dealt in activities were also varied with the level of activities. Third, the particular math concepts tended to be dealt in particular type of activities.