초록 close

본 연구는 최근 교육개혁의 주도적 역할을 하고 있는 학교단위책임경영의 논리와 전략이 무엇인가를 탐색하려는 목적에서 수행되었다. 연구자는 학교단위책임경영의 논리로 분권화에 따른 단위학교의 자율성과 책무성, 전문성과 참여성, 창의성과 효과성을 제시하였다. 또한 학교단위책임경영의 전략으로 층경영적 전략, 이념적 전략, 절차적 전략, 과업적 전략을 제시하였다. 층경영적 전략에서는 학교경영을 참여적 경영체제로서 층적 접근을 통한 경영 전략을 추구해야 함을 제안하였다. 이념적 전략은 앞에서 제시한 이념 추구를 위한 전략이다. 절차적 전략에서는 기획, 운영, 평가, 피이드백을 통한 전략으로서 평가에 대한 역할을 강조하였다. 과업적 전략으로 기존의 교육과정, 인사, 재정에 초점이 모아진 선행 연구에서 보다 확대하여 학교단위의사결정, 학교단위인사, 학교단위교육과정경영, 학교단위장학, 학교단위예산제도, 학교단위장학, 학교단위평가체제 등으로 제시하였다. 이러한 접근은 최근 학교단위책임경영의 정착을 위한 실제적 차원에서 학교단위책임경영의 방향성을 제공할 수 있을 것이다.


The purpose of this paper is to investigate logics and strategies of School Based Management system for the purpose of improving the effectiveness of school education. The concept of School Based Management can be considered as a subsystem to School Based Management. The logics for School Based Management system are autonomy, accountability, effectiveness, creativity, professionalism and participation. Therefore, the 6SB-1SLM theory is suitable for the analysis of subcategory to School Based Management. The 6SB -1SLM theory is a subsystem for the settlement of School Based Management. First, 6SB can be divided by School Based Decision Making, School Based Curriculum Management, School Based Budgeting System, School Based Staffing System, and School Based Supervision System, School Based Evaluation. Next, 1SLM is Strategic Layer Management in which strategic management and layer management are mixed. The dynamic process of School Based Management can be operated by Strategic Layer Management. The system of School Based Management is the structure which has a planning-operation-evaluation-feedback process. The aim of School Based Management is to increase autonomous, creative, accountable and effective management system. In order to improve the effectiveness of school education, the strategies of School Based Management system are as follows. They are the layer management system strategy, ideological strategy, procedure strategy, task strategy which can control the quality of School Based Management.