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사례연구는 과학적 연구에서 보조적인 역할만을 부여받아왔다. 사례연구의 이론적 지위를 제고하기 위한 노력이 있어 왔지만, 실패하였다. 그 이유는 이런 노력이 실증주의적인 과학관에 입각한 과학적 기준을 받아들였기 때문이다. 이 논문은 Roy Bhaskar가 제창한 비판적 실재론의 과학관에 입각하여, 사례연구의 이론적 지위를 검토한다. 비판적 실재론의 과학관에 의하면, 과학의 주 목표는 경험적 일반화와 예측이 아니라, 대상세계에서 작동하는 인과적 발생기제를 밝혀내고 설명하는데 있다. 이 논문은 비판적 실재론을 바탕으로 사례연구 방법은 복합적인 사회현상을 연구하는데 적절한 연구방법이며, 사회현상과의 연구에 어울리는 존재론적 적합성을 지니고 있음을 논증한다.


A case study method has been treated as a second citizen in the realm of scientific research. Though there have been lots of efforts to give the case study method a full citizenship, those efforts have not succeeded. The main reason for the failure lies in that those efforts accepted the 'so-called scientific standards' by a positivist view of science and applied them to the case study method. This paper presents a realist view of science, expounded by R. Bhaskar. The critical realist view makes a strong case that the primary aim of the science is to investigate the underlying causal mechanisms operating in the events which are to be explained, not to make empirical generalizations; and explanation and prediction are not symmetrical. Following the critical realist view, this paper argues that the case study method is appropriate to the study of causal relations in, and explication of, complex social phenomena. The case study method has an ontological appropriateness to the study of social phenomena.