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인공와우는 보청기의 효과를 거의 기대할 수 없었던 고심도 청각장애 아동에게 우수한 듣기의 가능성을 가져다줌으로서 그 적용이 일반화되었다. 이제는 양이 인공와우 이식이 시작되었다. 조기의 인공와우 양이 사용은 양이청의 효과를 얻을 수 있으므로 앞으로 더욱 수가 증가할 것으로 예상된다. 지금껏 청각장애 특수교육은 인공와우의 재활에 그다지 큰 책임을 느끼지 못했다. 본 연구의 목적은 인공와우 양이 이식이라는 현상을 통해 청각장애 특수교육이 무엇을 준비하여야 하는지 그 시사점을 얻기 위한 것이다. 인공와우 양이 이식으로 얻을 수 있는 양이청은 두영 효과의 감소, 양이 소음 억제 효과, 양이 합산 효과 및 방향 분별력의 향상 등의 청각 생리학적 효과가 있다. 따라서 인공와우 양이 사용은 편측 인공와우 사용만으로는 곤란한 소음 속에서의 듣기 능력을 개선하여 말소리 분별력을 향상시켜주며, 이로서 언어 능력이나 학습 성취도의 향상을 가져올 가능성이 더욱 커졌다. 그러므로 청각장애 특수교육 전문가의 역할이 더욱 강조되어야 할 시점이라고 판단된다. 인공와우 양이 이식을 통해 청각장애 특수교육이 얻을 수 있는 시사점으로는, 인공와우 양이 이식 아동에게는 더욱 특별하고 집중적인 청능 훈련이 필요하며, 교육을 통해 언어 및 커뮤니케이션 능력의 획득하여 학습 성취도를 향상시킬 수 있는 준비가 갖추어져야 할 것이다. 또한 통합교육을 받고 있는 양이 이식 아동을 위한 특수교육 지원 체계에 대한 연구와 실천이 따라야 할 것이다.


As an early cochlear implantation in severe and profound prelingual deaf children showed good of listening ability than hearing aids, the use of cochlear implants device was more popularized. Now, bilateral cochlear implantation is widespread in all of the world. As an early bilateral cochlear implant can be get binaural effect, we expect that the number of bilateral cochlear implant will be increase. The purpose of this study was to obtain a suggestions that what can special teachers for the deaf must do through the occurrence of bilateral cochlear implants. The physiological effects of binaural effects by bilateral cochlear implantation was that decrease of head shadow effect, binaural of summation, binaural squelch effect and improvement of localization. The use of bilateral cochlear implant is improved the intelligibility of speech sounds in background noise conditions, and then the possibility of effective speech and language abilities, communication skills and performances of academic skills was increased. Therefore special educator for the deaf is directly responsible for development of these children. The suggestions of this study was followed, First, for bilateral cochlear impanted children need to special intensive auditory learning after surgery. Second, professionals(school teachers) should be make programs ready for children in special school settings which developed abilities of speech and language, communication and academic skills. Finally, special educational supports must to be deliver for the integrated deaf children of bilateral cochlear implantation in early stage. It will be need to practical study for effective integration.