초록 close

본 연구는 슈타이너의 발도르프학교 교육이 어떤 특징을 가지며 발도르프학교 교육과 함께 소개되는 치료 오이리트미가 특수교육에 어떤 시사점을 줄 수 있는지를 탐색해 보고자 하는 데 목적을 두었으며 이를 위해 슈타이너의 교육론, 자신의 교육론에 입각하여 슈타이너가 설립한 발도르프학교의 교육방법, 발도르프학교의 필수교육과정인 오이리트미, 그리고 본 연구의 초점이라고 할 수 있는 치료 오이리트미의 특수교육적 의미에 대한 내용들을 살펴보았다. 이러한 내용들의 고찰을 근거로 하여 치료 오이리트미가 특수교육에 주는 시사점을 중심으로 본 연구의 결론을 제시하였다.


This study reviewed the characteristics of Waldorf School education with the purpose of exploring any suggestive points from them for special education, especially focusing on curative eurythmy. To do this, reviewed were the educational ideas of Rudolf Steiner, educational methods of the Waldorf School established based on the educational ideas of Rudolf Steiner, eurythmy which is a required course in the Waldorf School, and the meaning of curative eurythmy to special education which is a focus of the present study. Based on these reviews, the conclusions of this study were presented focusing on the suggestive points of curative eurythmy for special education.