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수업은 교사와 학생의 공동 참여로 이루어지며 학생발달을 위한 유목적적인 활동이다. 이러한 활동은 교육방법 측면에서 수많은 변인이 존재하는 방대한 체계이기도 하다. 따라서 수업에 대한 연구는 연구자의 관심에 따라 다양한 양상과 상이한 결론을 보여주고 있다. 중국의 정경수업에 대한 연구와 실천은 다양한 수업 연구와 실천방식의 하나로, 수업과정에서 인간의 인지와 정감, 의식적인 것과 무의식적인 것, 논리적 사고와 직관적 사고 및 진선미의 제 관계를 잘 조화시킨 교수이론이다. 수업의 실천적 측면에서, 정경수업은 형상적이고(形眞) 정감적이며(情切), 의미가 깊고(意遠), 도리가 함축된(理蘊) 특징을 가지고 있다. 이러한 연구와 실천은 학습자중심교육이라는 현대 교수이론의 발전 방향과 일치하고, 학생의 주도적 참여, 수업의 실천성과 문화적 맥락 등의 원리를 잘 체현하고 있다. 따라서 중국에서의 정경수업 연구는 우리의 교육에 대한 반성, 그리고 실천적 차원에서 그 시사점을 찾을 수 있을 것이다.


This study is concerned in the introduction of situated instruction in China and suggest a new direction for teaching methods and epistemology in our education. Teaching is a challenging process that teachers must be mentors, effective subject matter experts, counselors, and social psychologists. And this is a intended activity that requires interactive process between teacher and students, and co-participate in face to face encounters. Also, teaching is a enormous system that exist in so many variables in the aspect of educational methodology. So, researches of teaching and instruction have been resulted in different aspects and divergent effects. Theory and practice of situated instruction in China as an integrated teaching method is focused on the synthesis of humans' knowledge and emotion, consciousness and unconsciousness, logical thinking and symbolic thinking, and truth, goodness and beauty. This method is to identified that symbol is realistic, emotion is emotional, and reason is reasonable. Situated instruction is the most appropriate method to help students to look at the world and find meaning in it in their integrated minds and hearts. In this aspects, situated instruction in China can be understood as a learner-centered education. Consequently, situated instruction in China is to suggest that follow-up research of educational method should be focused on the understanding and attitudes toward epistemology of teaching, as well as the use of indirect and integrated teaching method in Korea.