초록 close

물 관리정책은 지향성을 달리하는 다양한 주체들의 참여로 인해 정책불협화와 집행적 난점이 제기되어 왔다. 더욱이 물 관리의 조정적 역할을 담당하여 왔던 수질개선단이 대안적 추진체계를 마련치도 않은 채 2004년에 폐지하였다. 비록 수질개선단이 그동안 기대된 역할을 제대로 수행하지는 못하였지만, 조정기구가 없어짐에 따라 종합적인 수자원 개발·보존 정책은 사실상 실종상태에 있다. 이에 정부는 새로운 조직구상을 하고 있지만 다양한 참여자들의 이해관계로 인하여 통합적 조직체계를 마련하지 못하고 있다. 이에 본 연구에서는 물 관리조직체계 개선을 위한 기본 방향을 제시하고자 한다.


The goal of water resources policy is the maintenance of water quality and quantity. However, it is fundamental policy discord between the development of water quantity and the maintenance of water quality. This discord is the critical factor to make a big difference among the departments of the government and between the government and NGOs. The Water Quality Improvement Association was closed in 2004 without building an alternative organization, which was entrusted with top organization in Office of the Prime Minister for integrating water resources management policy. Although WQIA had not been working as expected, the closing of WQIA as the coordinating organization resulted in being unable to make comprehensive water policy. So the government is planning to rebuilding the integrated water resources management system. But this plan is not yet implemented because of the conflicts of the participators who have trade off relationship. Because of situation, this study suggests the direction for reforming the water management organization system.