초록 close

본 연구는 웹기반 교육을 제공하는 교육기관에게 교육의 질 개선을 위해 무엇을 어떻게 수행해야 하는 지에 대한 안내를 줄 수 있는 웹기반 교육체제의 질 관리 모형을 개발하고자 수행되었다. 모형개발을 위해 본 연구는 다음과 같은 절차로 수행되었다. 첫째, 선행연구 검토를 통해 밝혀진 웹기반 교육체제의 질 관리 의미에 따라 웹기반 교육체제에 대한 이론적이고 체제적 분석을 실시함으로써 질 관리의 이론적인 틀을 마련하였다. 둘째, 이를 토대로 웹기반 교육을 제공하는 국내 고등교육기관 네 곳의 질 관리 과정과 현황을 분석하였으며, 셋째, 질 관리 현황조사의 결과와 이론적 틀에 기초해 질 관리 모형을 개발하였다. 넷째, 개발된 질 관리 모형을 현장검토와 전문가 검토를 통해 타당화 하였다. 그 결과 웹기반 교육체제의 질 관리 모형은 절차적인 면에서 ① 질 관리 정책의 계획, ② 코스와 기타 웹 환경의 개발, ③ 교육실행, ④ 모니터링과 평가, ⑤ 지속적인 개선 등 다섯 단계의 순환절차로 구성되었고, 각 절차에서의 질 관리의 지침이 함께 제시되었다. 또한 이 모형은 웹기반 교육체제의 특성인 학문적인 서비스와 행정적인 서비스간의 적절한 관계, 웹 체제를 통한 서비스와 인적개입을 통한 서비스간의 적절한 연계는 물론 이들 요소를 만족시키기 위한 조직의 지원방향 및 전략도 함께 포함하고 있다. 끝으로, 개발된 질 관리 모형의 타당화를 위해 웹기반 교육기관의 실천가들로 하여금 모형을 이용하여 자신의 기관을 진단하도록 해보았으며, 이들과 그 외 전문가집단을 중심으로 모형의 적절성 및 유용성을 평가하고 그들의 응답평균과 의견일치지수를 구하였다. 앞으로 다양한 유형의 웹기반 교육기관에서 이 모형의 실증적 타당성을 검증하는 실천 및 적용 연구가 요청된다.


The purpose of this study was to develop quality management model, which provides educational institutions with guidances on how to manage the organizational elements and procedures in order to enhance the quality of Web-Based Education. The methods and procedures of this study involved the following steps: (1) clarifying the meaning of quality management in educational settings and constructing a tentative quality management model for the web-based education system(WBES) by the systems- approach, (2) evaluating the tentative model by analyzing the quality management of WBES in practice and by testing out its utilities and theoretical robustness, (3) finalizing the quality management model of WBES, and (4) reevaluating the model. As a result, the quality management model was finalized as the following five cyclic phase: ① PhaseⅠ: planning a policy of quality management, ② Phase Ⅱ: development of course material and other web environment, ③ Phase Ⅲ: delivery of course, ④ Phase Ⅳ: monitoring and evaluation, and ⑤ Phase Ⅴ: continuous improvement And criteria for quality management are represented in each respective phase. Educational system consists of educational elements and organizational elements, has three different areas of institution's support strategy(① developing course materials, ② developing other web-system including informations and softwares for users, ③ providing good staffs). To validate the appropriateness and usefulness of this model, field practitioners' and experts' evaluation was adopted. The result of the field evaluation indicated that this model provides useful perspectives on quality management of WBES to education providers. And expert evaluation confirmed the face validity of the model by showing affirmative responses. Some practical suggestions to utilize the quality management model and further research areas were suggested.