초록 close

본 연구는 한국 교육철학의 연구 동향과 과제를 탐구하기 위하여 1991년 이후 최근까지의 연구 동향을 그 이전과 비교 분석하기 위하여 독자적인 분석의 틀을 만들어 다음과 같은 관점에서 3,300여 편의 논저를 분석하였다. 즉, ①연구주제의 유형과 다양성, ②연구방법의 다양성과 적절성, ③교육철학 본연의 기능과 책임 문제, ④한국 교육철학의 정체성 문제, ⑤미래 사회에서 새롭게 제기되는 교육철학의 방향과 과제에 대하여 분석하고 논의했다. 분석 결과, 연구주제가 좀더 다양화되고 전문화되어야 할 것이며, 연구방법 역시 다양한 주제와 과제에 상응하여 당양한 방법이 적용되어야 할 것이다. 또한 교육철학연구가 그 본연의 기능을 수행하기 위하여 교육현장에 관심을 기울여야 하며, 학문적 정체성의 문제도 여전히 과제로 남아있다. 아울러 미래사회에 새롭게 제기되는 교육 문제에 능동적으로 대처해야 한다는 점을 과제와 방향으로 제시했다.


The purpose of this study is to search for trends and tasks of the philosophical research of education in Korea. For the purpose of this research, I have been analyzed 3,300 essays and over concerning the philosophy of education that had been published in Korea from 1960 to 2003. So this research was conducted on the following view points. First, how wide is the variety of those research topics of philosophy of education in Korea? Second, what methodologies have been used in those research of philosophy of education in Korea? Third, have they fulfilled their responsibilities and duties of their own in the real field of education? Fourth, how is the problems of identity of the philosophy of education in Korea? Last, what is the new problems of education in the future society that is called 'knowledge society' or 'lifelong learning society'? And in order to analyze those essays I made an analytic form as a tool that has an abscissa and a vertical axis. The abscissa has 10 categorized research methodologies and the vertical axis has 7 categorized research subjects including 33 more detailed subjects. The result of this study shows that there is a little significant progress in the variety of research subjects and methodologies though those are concentrated on some specific fields in recent ten years and philosophical research of education should be more interested in the real field of teaching and learning in the future.