초록 close

이 논문은 최근 증가 추세에 있는 북한이주민을 학교 통일교육 프로그램의 자원으로 활용하기 위한 시론적 성격의 연구이다. 이 연구는 북한이주민들의 지역사회에의 적응문제를 일부 해결할 수 있는 방안을 강구하고 있으며, 또한 청소년들을 중심으로 확산되고 있는 통일문제에 대한 무관심이나 통일의지의 퇴색을 제지하는 의의를 지닌다. 즉, 북한이주민들이 북한 사회의 실상을 소개하는 학교 통일교육 프로그램에 참여함으로써 학교 통일교육의 질적 개선을 추구하고자 하는 것이다.이 논문은 특히 대구와 경북지역의 초중등 및 대학교를 각각 선정하여 이들 학생들에게 이 프로그램을 개발적용해 보았다. 적용 후의 평가를 토대로 향후 북한이주민의 학교 통일교육 프로그램 참여 확대와 지원 방안을 다각도로 모색하면서 이에 대한 정책적 제언을 제시하고 있다.


This paper is an essay for applying increasing North Korean Escapees recently as resources of the school unification education program. This study can show a solution for some adaptation problems of North Korean Escapees in local community, and also this can lessen students' indifference to unification problems and enhance unification will. In other words, this is to seek qualitative improvement of school unification education through North Korean Escapees' participation of unification education programs that introduce social and real condition of North Korea. For the purpose of the paper, school unification education programs were developed, and these were applied to elementary, secondary and university students chosen in Daegu and Kyungbook area. On the basis of this estimation, this paper shows some suggestions for these, together with examining North Koreans' participation extension and support plans.