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현대는 세계화의 흐름속에서 세계 각 지역에 대한 학습도 그 중요성이 증가하고 있으며, 지역학습의 시작은 지명의 인지로부터 가능할 것이다. 본고에서는 세계의 지역학습과 관련하여 현재 고등학교에서 사용되고 있는 세계지리 교과서에 등장하는 세계 각 지역 도시의 총 등장빈도와 등장 도시 수, 그리고 그 분포를 분석하였다. 동북아시아·유럽연합·앵글로아메리카 등지의 도시는 빈도가 매우 높은 반면, 세계체제에서 핵심부에 자리하지 못한 서남아시아·동남아시아·아프리카·라틴아메리카 등지에 입지한 도시는 빈도가 낮게 형성되었다. 각교과서별로 강조되는 도시가 상이하였지만, 전체적으로 세계도시 체계에서 최상위 그룹에 해당하는 뉴욕·런던·파리·도쿄 등지의 빈도는 매우 높게 나타났다. 각 교과서에 등장하는 주요 도시의 빈도가 큰 편차를 보였는데, 이는 일부 교과서에서 세계도시에 대한 인지도가 낮음을 의미하는 것으로 볼 수 있다. 또한 세계도시 계층에서 상위에 자리하는 시카고·푸랑크푸르트 등지는 세계 수준의 기능을 수행함에도 그 빈도가 여타 상위계층의 도시에 비해 낮게 형성되었다. 이에, 고등학교 세계지리 교과서에서의 내용 구성에서 각 지역의 도시가 일정 수준 고르게 분포하고 세계화 시대에 발맞추어 세계 전 지역에 대한 균형 있는 학습이 가능하도록 각 교과서에서 지역별 도시의 안배도 필요할 것이다.


The importance of world regional study is gradually increased in the context of current globalizationtrend, and can be started with recognizing world place names. In this paper, I analyzed world cities names, which isrelated to world regional study, in the high school world geography textbooks of the 7th curriculum. I analyzed totalfrequency and number of city names in the textbooks. City names are frequently mentioned in the chapters such asNorth Eastern Asia, European Union, Anglo-America in the world geography textbooks. Whereas the 3rd world citiesnames are not so often appeared in the chapters such as South Western Asia, South Eastern Asia, Africa, and Latin-America of the textbooks. The cases among the text books are different, the global cities such as New York, London,Paris, and Tokyo are generally showed up frequently in the most textbooks. However, the frequency of major citiesname in the textbooks have a big difference. That means some text books authors are not acquainted to the globalcities. Furthermore, in some text books, the function of city was stated not in global scale but in national scale.Therefore, cities of all over the world regions should be stated evenly in organization of the contents in high schoolworld geography textbook for the well-balanced world regional studies.