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본 연구의 목적은 TMT의 다양성이 국제적 제휴를 통해서 기업의 국제화 수준에 영향을 미칠 수 있는지에 대해서 분석하는 것이다. 본 연구는 TMT가 다양한 배경이나 풍부한 해외경험을 보유한 중역들로 구성된 기업일수록 국제적 제휴를 더 활용하는 경향이 있고 이로 인해 기업의 국제화 수준이 높아지게 된다고 주장하였다. 1988년부터 1996년까지 14개 산업에 속한 226개 미국기업을 대상으로 실증분석한 결과, 기업의 국제적 제휴 성향이 TMT의 해외경험 다양성과 기업의 국제화 수준 사이에서는 매개역할을 하지만 TMT의 직무관련 다양성과 기업의 국제화 수준 사이에서는 매개역할을 하지 않는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 시사점과 향후 연구방향에 대해서 토의하였다.


This study aims to empirically examine the link among TMT diversity, firms' use of international alliances, and firm internationalization. We propose that firms with more diverse TMT members tend to use more international alliances which in turn accelerates the degree of firm internationalization. We test our hypotheses based on a sample of 226 US firms in fourteen industries during the period of 1988 to 1996. We find that firms' use of international alliances mediates the relationship between TMT international exposure diversity and firm internationalization while it does not mediate the relationship between TMT job-related diversity and firm internationalization. We discuss implications and directions for future research.