초록 close

본 연구의 목적은 체육과의 평가에 대한 실태와 인식을 분석하여 바람직한 평가방향의 정착을 위한 방안을 마련하는데 기초적 자료를 제공하는 것이다. 이를 위하여 강원도 소재 중학교 학생 1,127명을 대상으로 일반적 평가와 수행평가에 대한 실태 및 인식을 질문지를 이용하여 자료를 수집하였으며, 수집된 자료를 토대로 빈도와 백분율을 산출하였다. 성별 및 지역에 따른 집단간 인식의 차가 있는지를 규명하기 위하여 카이제곱 검증을 실시하였으며 이에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 체육평가의 실태와 인식에 있어 학생들은 교사들이 학기 초에 평가에 대한 자세한 안내를 하지 않고 있으며 평가는 꼭 필요한 것이라고 인식하고 있었다. 평가는 비교적 공정하게 이루어지고 있고, 기능이 떨어져도 노력하면 좋은 점수를 받아야 하며, 학기 당 평가횟수는 2회 정도가 적당하다는 의견을 보였다. 둘째, 수행평가에 대해 절반정도만이 그 의미를 이해하고 있었으나, 대부분의 학교에서 수행평가가 이루어지고 있었다. 각 영역별 평가내용에 만족하고 있으나, 교사의 일방적 평가가 아닌 부분적 종합평가를 선호하고 있는 것으로 나타났다. 또한 수행 평가는 과정을 중시하는 평가가 필요하다는 반응을 보였다.


The purpose of this study was to offer the basic data to make the performance assessment be fixed to the reasonable direction by analyzing the realities and understanding about performance assessment in the scene of the junior high school. This study collected data through the way of writing the self-evaluation using questionnaire inquiries of two areas such as the realities and understanding of the general physical education department's evaluation, the understanding about performance assessment and the understanding about coming into operation of the performance assessment with 1,127 junior high school students located in Gangwondo. To analyzed the data, this study was expressed by the frequency and percentage according to the characteristics of questionnaire inquiries, and was analyzed by χ2(chi-square) in case the examination of difference between groups according to the background changing factors was required. The major results of this study were as follows. First, for the realities and understanding of the general physical education department's evaluation, the students was recognizing the necessity of evaluation though the teachers did not give them a careful information about evaluation. Also, they was recognizing that the evaluation was being carried into operation comparatively. Furthermore, they thought they must get grade no matter how the skill of them became bad and it might be right if the evaluation number per each semester were two times. Second, the only half of students understand the meaning about performance assessment but the most of schools is carrying into operation the performance assessment. Students are satisfied with the evaluation content according to the area, not teacher-oriented evaluation but partial-general evaluation.