초록 close

이 논문은 우리나라 초등 사회과교육의 60년의 발자취를 교과교육사의 접근방법에 따라 고찰하기 위한 연구이다. 초등 사회과교육 60년의 변천에 대한 역사적 고찰을 위해 필자는 먼저 시기 구분을 행하였다. 필자의 시기 구분에 앞서, 사회과교육의 시기구분을 시도한 선행연구자들의 시기 구분의 관점과 준거의 타당성을 비교, 검토하였고 이를 참조하여 필자는 초등 사회과 교육의 60년 과정을 1) 사회과의 형성과 경험중심 교육과정의 연구 시기, 2)민족 주체성의 고양과 사회과 내용의 체계화, 3) 교육과정 연구에 기반한 사회과의 통합 및 구조화지역화 추구, 4) 변화와 다양성에 부응하는 학습자 중심 교육과정의 개발적용으로 시기를 구분하였다. 다음으로 이 시기 구분에 따라, 또 시기구분의 준거를 적용하여 각 시기 사회과 교육의 전개 양상과 교육사적 의의를 살피기 위해 교육과정 개정에 대한 시대적 요청과 교육과정 개발의 주체, 사회과 교육과정의 목표내용방법의 구조와 지향점, 사회과 교육과정 운영상의 문제점과 개선과제, 각 시기에 대두된 사회과 교육의 쟁점등을 분석하고, 사회과 교육의 긴 흐름속에서 또 전체를 보는 창조틀 안에서의 의의를 규명하고자 하였다. 이상의 한국 초등 사회과교육의 변천에 대한 시기구분과 시기에 따른 의미 부여는 차기 교육과정의 개정을 앞둔 시점에서 사회과 교육 연구자들의 반성적 숙고를 위한 하나의 계기를 마련한다는 의미를 가진다.


The purpose of this study was to research of elementary social studies education and its outcome for last past 60 years. To accomplish this purpose, I tried to periodize the history of elementary social studies education. Former studies were compared and their criteria and validities were analyzed for this periodization . The history of elementary social studies education is divided into period as follows; First, the period of formation of the Social Studies and research on experience-centered curriculum. Second, the period of uplift of a national identity and systematization of the social studies contents. Third, the period in pursuit of the integration and structuralization and regionalization in the social studies on the basis of research of curriculum. Fourth, the period of development of learner-centered curriculum in the social studies and its application to school. Next, this study analyzed the need of curriculum revision, subjects of curriculum development, the contents and methods of each curriculum, problems relating to curriculum management, and the structure and issues in each curriculum on the basis of this periodization. I expect for this study to supply materials for research on social studies.