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본 연구는 최근에 관심이 증대되고 있는 생활사 학습의 방안들이 학습자의 역사 이해에 어떠한 작용을 하는지에 대한 검토가 부족하다는 인식을 바탕으로 생활사 학습에서 이루어지는 추체험의 양상을 밝히고자 하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 사실 자료의 해석을 보면, 아동들은 사진에 나타난 1차적인 사실 정보에 대해서는 무난한 이해를 하고 있었다. 그러나 1차적인 정보를 넘는 사실들, 즉 자료들간의 관련성에 대해서는 이해가 부족하였다. 또한 사실 자료의 해석에 나타난 시간 개념이나 유사성과 차이 개념 등에 대한 이해의 정도는 아동들마다 차이를 나타냈다. 둘째, 역사적 행위자의 동기, 상황, 목적에 대한 인식을 보면, 단순한 의도나 상황, 목적 등에 대해서는 비교적 잘 이해하고 있었다. 그러나 자료 속의 인물들이 처한 상황에 비추어 역사적 행위가 발생하게 된 원인을 심도 있게 이해하는 경우는 드물었다. 셋째, 역사적 행위자에 대한 비판적 평가는 역사적 행위의 정당성에 대한 평가와 역사적 행위자가 처한 상황에서 최선의 행위였는지에 대한 평가로 나뉠 수 있다. 전자의 경우 아동들은 주로 교과서의 서술과 같이 권위 있는 인식의 기준에 비추어서 그 정당성을 평가하는 것으로 나타났다. 반면에 후자에 대해서 아동들은 단순히 옳다 혹은 그르다의 차원을 넘어 자신의 가치와 신념에 따라 다양하게 평가하는 것으로 나타났다. 끝으로 역사적 사실의 재구성은 역사적 행위의 재구성과 역사적 사고의 재구성으로 나눌 수 있다. 역사일기와 역사편지를 통해 나타난 추체험의 양상은 대체로 역사적 행위에 대해서는 역사적 상황에 비추어서 서술이 이루어지고 있지만, 그러한 행위가 어떤 사고 과정을 통해 이루어지는지에 대한 사고의 재구성은 아동들마다 큰 편차를 나타내고 있다.


This study aims at defining the aspects of re-enactment in the process of life history learning on the recognition that there have not been enough examinations on how the methods of life history learning, which have received increasing interest recently, affect on the learners' historical understanding. The results are as follows. First, in interpretation of fact material, students understand primary factual information without special difficulties. They, however, showed deficiency in identifying relationships among materials beyond the primary information. And differences among students were observed in the understanding of time concept or similarity and difference concepts revealed in the interpretation of fact materials. Second, students understand comparatively well the simple intentions, situations, and purposes of historical actors. But the reason why the historical act took place relating to the historical situations was rarely understood in depth. Third, the critical valuation on historical actor can be divided into valuation on the legitimacy of historical actions and the valuation of whether the act was best choice in that situation. For the former, students mainly appraised the legitimacy of historical action by the authoritative standard such as the textbooks. In the latter, they showed various valuation according to their own values and beliefs, beyond the level of judging "right" or "wrong" Finally, the reconstruction of historical facts are divided into the reconstruction of historical act and the one of historical thinking. The aspects of re-enactment seen in history diaries and history letters showed that although students generally described the historical action in the light of historical situations, they revealed a large differences in reconstructional thinking of what kind of thinking process made those actions to be happened.